I en tid der det blir vanskeligere og vanskeligere å finne nye rekorder å slå, har vi en rett rundt hjørnet:
Flygerne Bertrand Piccard og André Borschberg legger nå ut på den første flygningen Jorda rundt med kun solkraft.
Flyet heter Solar Impulse 2 og er berammet å fly fra Abu Dhabi mandag 9. mars.
Etter 35.000 kilometer fordelt på 25 dager med flyging og 12 etapper skal solkraftflyet etter planen lande på samme sted om rundt fem måneder.
Arbeidsfordeling
De siste ukene er det fløyet mange treningstokt over startstedet Abu Dhabi.
Først for to dager siden ble de siste detaljene i arbeidsfordelingen klar, altså hvem som skal fly hvilke etapper:
– André har jobbet med dette flyet sammen med våre ingeniører i tolv år, og det er helt normalt at han tar den første etappen, sier Piccard.
Det betyr samtidig at dersom alt går bra, er det Piccard som flyr solcelleflyet den siste etappen tilbake i Abu Dhabi om fem måneder.
De to flygerne fordeler dessuten verdenshavene mellom seg:
Piccard skal krysse Stillehavet, mens Borschberg skal krysse Atlanterhavet.
Les også: I fjor havarerte motoren under bakketesting - nå har flyet tatt jomfruferden
Starter med kjapp etappe
Turen starter i Abu Dhabi. Ikke på den internasjonale flyplassen, men den enda mer sentralt beliggende Al Bateen lufthavn som for det meste benyttes av privatfly.
Den første strekningen er den korteste på hele turen, og går til Omans hovedstad Muskat.
Deretter går turen til India. Først til Ahmedabad nordvest i India, som regnes som den sjette eller sjuende mest folkerike byen i India, og deretter til Varanasi nordøst i landet.
Ferden fortsetter videre østover til Mandalay i Myanmar, nordøst til Chongqing i Kina og deretter Nanjing nærmere den kinesiske østkysten.
Så er det duket for den lengste etappen: 8.172 kilometer til Hawaii, nærmere bestemt Kalaeloa lufthavn like ved Honolulu. Denne ferden er beregnet å ta 120 timer.
Les også: Snart skal de skyte opp satellitter fra kampfly
Fra Hawaii
Deretter er det videre fra Hawaii til Phoenix, Arizona i USA. På veien til John F. Kennedy lufthavn i New York er det planlagt ytterligere en mellomlanding i USA, men det er ennå ikke bestemt hvor i Midtvesten.
Deretter er det været som avgjør om turen fra New York skal gå til Nord-Afrika eller Sør-Europa.
Så, etter rundt fem måneder, er det klart for siste etappe tilbake til Abu Dhabi.
Satsingen på solkraft er årsaken til at dette benyttes som start/mål-sted, ifølge Solar Impulse-grunnleggerne, selv om emiratets velstand selvsagt kan tilskrives hydrokarboner.
Les også: Slik skal den amerikanske presidenten fly i framtiden
Ikke oppdagertrang
Bertrand Piccard kan ha arvet eventyrlysten.
Bestefaren, August Piccard, var med og la grunnlaget for moderne luftfart da han oppfant trykkabinen, og da han i 1931 konstruerte en ballong som tok ham helt opp i stratosfæren.
Faren, Jacques Piccard, er kjent som en av pionérene innenfor moderne havforskning etter at han som den første nådde bunnen av verdens dypeste hav da han den 23. januar 1960 gikk helt ned til Marianegropa med undervannsfarkosten Trieste.
Da Teknisk Ukeblad var i kontakt med Bertrand Piccard for fire måneder siden, understreket han imidlertid at hovedmotivet for turen slett ikke er å være en pionér eller å sette rekorder.
Han er først og fremst opptatt av dagens utfordringer som å bekjempe fattigdom og klimaendringer.
Les også: Her nødlander flyet med fallskjerm
Flyet
Solar Impulse 2 fløy for første gang i juni fjor.
Vinger, skrog og stabilisatorflater er dekket av 17 248 solceller som lader opp litiumpolymerbatteriene.
Med et vingespenn på hele 72 meter blir det samlet 269,5 kvadratmeter solceller som på en dag er i stand til å samle 340 kWh solenergi.
Hvert av de fire batteriene er plassert bak hver sin 13 kW-elmotor og toblads propell med en diameter på fire meter og begrenset til 525 omdreiinger i minuttet.
Les også: Sjekk James Bond-hemmeligheten som ligger gjemt i Tesla-kontrollpanelet
633 kilo batterier
Batteriene veier til sammen 633 kilogram, og med sin energitetthet på hele 240 Wh/kg er det altså 152 kWh disponibelt når de er fulladet.
For å få plass til nok batterier, måtte nødvendigvis strukturen gjøres så lett som mulig. Til sammen veier flyet kun 2.300 kg.
For å spare energi er planen å fly i 28.000 fots høyde på dagtid, og stige ned til 5.000 fot om natta.
I makshøyde flyr flyet mellom 31,5 og 77 knop (57-140 kilometer i timen) og ved havnivå er hastighetsspennet 20-49 knop (45-90 km/t).
Med en 3,8 kubikkmeter liten cockpit uten trykkabin eller varme og opp til fem døgn lange nonstopflygninger, er de menneskelige påkjenningene en utfordring i tillegg til de teknologiske.
I denne artikkelen er det flere bilder fra byggingen av flyet.