Det ser lyst ut for digital radio og første slukkedato for FM, som er fra 2017. Og tilsvarende mørkt ut for alle som vil holde liv i FM-radioen.
Aller mørkest er det for alle som kjører rundt i en bil uten DAB+-mottaker.
Bilbransjen, med hederlige unntak som f.eks. VW, har vært svært trege til å utstyre bilene med en moderne radio, og ennå selges tusenvis med bare FM.
Da Samferdselsdepartementet offentliggjorde 2017 og 2019 som slukkedatoer var det et par forbehold. Halvparten av all radiolytting skulle foregå digitalt i løpet av 2014. Det ser ut til å holde.
I tillegg måtte det være gode løsninger for ettermontering av DAB-radioer i biler. Det er det nå, og vi har sett på et par av dem.
Les også: Panasonic velger norsk selskap for smart bilradio
Enkelt
Den første radioen vi har testet er Tiny Audio C3. Da passet det godt med påsketur til hytta i Rondane.
For å gjøre det riktig enkelt tok vi den rett ut av esken og koblet den opp uten å se i bruksanvisningen. Slikt skal jo være enkelt.
Og det var det virkelig.
Det tok ikke lang tid før det var lyd i stereoanlegget på Qashqai-en. Da hadde vi bare lagt den brettede papplaten som inneholdt antennen rett under frontruta og koblet til C3-en via den doble USB-adapteren som stikkes inn i 12-voltuttaket. Den ekstra USB-utgangen kan også lade mobilen.
Et trykk på søkeknappen var nok til å finne alle DAB/DAB+-stasjonene. I tillegg søkte radioen etter en ledig FM-frekvens som så vises i toppen av skjermen. C3 konverterer den digitale kanalen du hører til FM og sender den slik at den kan tunes inn på den gamle bilradioen.
Vi skulle gjerne sett at radioen hadde knapper med forhåndsinnstilte stasjoner, men da hadde den blitt større. Dreiehjulet som skroller stasjoner opp og ned gjør jobben fint. Skjermen gir god oversikt over kanalene.
Les også: Nordmenn utvikler strømgjerrig digitalradio
AUX
På siden av radioen er det en 3,5 mm lydutgang som kan sende analog lyd direkte om bilstereoen har en AUX-inngang.
Det har vår, og vi ble overrasket over hvor mye bedre lyden ble på denne. Lyden og spesielt diskanten ble mye klarere og renere.
Forklaringen er selvfølgelig at når man konverterer til FM så reduserer man også kvalitet.
Lydkvaliteten på C3 er helt overlegen det vi har i bilens originale FM-radio. Vi slipper skurringen og støyen, men aller best er alle kanalene vi kan ta inn. Mange kanaler på FM er et storbyfenomen, men det blir færre av dem i byene også.
AUX-porten kan også hente inn lyd fra mobilen og overføre den via FM-senderen. C3 har også Bluetooth som holder rede på inntil åtte enheter. Det gjør at du kan spille av lyd eller bruke den som handsfree til telefonen. Praktisk.
Les også: Snart blir det DAB-dekning i tunnelene
Bra mottak
Vi ble positivt overrasket over hvor bra DAB-dekningen er blitt på E6 og hele veien inn i Rondane. På vei oppover var det knapt utfall i det hele tatt, på vei ned var det noen områder hvor signalet «boblet» og falt ut.
Da vi tok antennen ut av papphylsteret og limte den på frontruta, ble det bedre, mens langs Mjøsa hvor E6 bygges ut, var det en del utfall. Vi antar at det vil bli bedre når veien er ferdig.
Den første utbyggingen av DAB-nettet er nå ferdig og har rundt 90 prosent befolkningsdekning. Neste år skal NRK fylle ut med mindre sendere til 99,5 prosent. Et av kravene er at NRK P1 skal ha samme dekning på DAB som på FM, men det fine med DAB er at alle de andre NRK-kanalene følger med på kjøpet.
C3 er en liten firkantet sak med en 2,4 tommers fargeskjerm. Den festes på dashbordet ved å teipe på et liten fot som følger med.
Det er vel og bra, men montasjen stopper ikke her. Det er en del ledninger som skal på plass også. Vindusantennen må ha en kabel til radioen i tillegg til at radioen skal ha strøm. Og har du en lydinngang i bilstereoen, er det mye kvalitet å hente på å koble den til med lydkabel. Slikt blir det mye ledninger av, og det er ikke elegant.
Skal dette bli sånn passe pent, er det en fordel å løsne på panelene og få ledningene mest mulig skjult. Er man litt fingerferdig, er det mulig å skjule alt utenom det som kommer ut og kobler seg til radioen, men det trenger ikke være mange centimeter.
Les også: FM-slukking vil gi søppelberg av radioer
Superenkelt
For deg som ikke orker tanken på kabelrotet i bilen finnes det et enda enklere alternativ. POPyourCAR er også en liten sak som snakker FM med det gamle stereoanlegget. Den har faktisk FM-radio også.
I motsetning til C3 kan denne radioen klare seg helt uten ledninger.
Den festes med en sugekopputstyrt arm på front- eller siderute og kan brukes på et innebygget ladbart batteri i fire til seks timer. Det følger med en billader. Radioen har en innebygget teleskopantenne på 15 cm, men blir den for spe kan en ekstern antenne bli nødvendig. Men da kan du ikke bruke linjeutgangen, siden den benyttes til den eksterne antennen.
Som bonus kan du også ta den med ut av bilen og bruke den som portabel radio med hodetelefoner, som også kan benyttes til å direktekoble radioen til en linjeinngang (AUX) i biler som har det. Eller du kan bruke den som DAB-adapter og holde liv i den gamle Sølvsuperen i den digitale tidsalder.
POPyourCAR har en liten, men ganske brukbar høyttaler som gjør at den til nød kan brukes uten viderekobling.
Les også: 10 tips til deg som bruker Spotify på mobilen
Hva skal du velge?
Er du villig til å ofre litt jobbing for å montere, er Tiny C3 det beste valget. Men for mange vil POPyourCAR være et like godt eller bedre alternativ på grunn av enkelheten og fleksibiliteten. Begge koster så vidt under 1300 kroner.
Vil du skjule det meste, finnes det innbygningsadaptere, slik som Tiny C1 eller Media DAB. De koster fra rundt 1300 til 3000 kroner.
Les også:
5G skal bli flere hundre ganger raskere enn 4G
Slik skal de redusere bilens vekt med 40 prosent
Tesla innfører sanntids trafikkinformasjon og gratis musikk i bilene