De fleste elbileiere kan lade bilen sin hjemme, og de fleste bruker en vanlig stikkontakt når de lader.
Antakeligvis kjenner mange elbileiere til at det anbefales egen kurs, helst med et dedikert ladeuttak for sikker lading av bil.
Dette vil være en ekstra utgift for de fleste, og kanskje ikke et veldig fristende tiltak om du allerede har en stikkontakt i garasjen.
Raskere lading hjemme
Et hjemmeladeuttak kan imidlertid ha flere fordeler enn forbedret sikkerhet. Mange biler vil kunne lade raskere med riktig ladeutstyr.
Har du en ladestasjon med høy effekt, kan enkelte biler fullades på et par timer, eller i alle fall oppnå lang kjørelengde på kort tid.
Det vil gjøre at du i langt større grad kan bruke elbilen til alle gjøremål i løpet av en dag, og for noen vil kanskje behovet for en fossilbil forsvinne helt.
Har du en ladbar hybrid, vil du også kunne lade batteriet raskere. Bruker du bilen ofte, kan det i realiteten bidra til å holde drivstofforbruket nede.
Ladekladd har begrensninger
Om du lader bilen din med en «ladekladd» du setter i en vanlig stikkontakt, er den antakelig begrenset til åtte eller ti ampere. Det gir en ladeeffekt på 1,8 til 2,3 kilowatt.
Det finnes riktignok tredjeparts ladekladder som kan trekke 16 ampere, og dermed levere 3,6 kilowatt, men dette er ikke å anbefale, ettersom stikkontakter ikke er laget for vedvarende stor strømbelastning.
En ladekladd med en effekt på 1,8 kilowatt bruker i teorien over 13 timer på å lade et 24 kilowattimers batteri fra tomt til fullt.
Om du heller bruker en ladestasjon som øker ladestrømmen til 16 ampere, får du dobbelt så høy effekt, og kan få en halvering av ladetiden.
I realiteten tar det imidletid lenger tid. For eksempel oppgir Volkswagen en ladetid på åtte timer for e-Golf med 3,6 kilowatt, og 13 timer med 2,3 kilowatt.
Noen biler lader raskere enn dette. Enkelte utgaver av Nissan Leaf kan lade med inntil 6,6 kilowatt. BMW i3 lader med inntil 7,3 kilowatt.
- Les også: Slik fungerer hurtiglading
Ombordladeren avgjør
Hvor raskt elbilen din kan lade avhenger av ombordladeren. Dette er komponenten som likeretter vekselstrøm fra stikkontakten, og lader batteriet i bilen.
Ombordladeren oppgis med en maksimal effekt, vanligvis er den spesifisert til å lade med minst 3,7 kilowatt. Har din bil en slik begrensning, spiller det ingen rolle hvor høy effekt det er i ladeuttaket på veggen.
Noen biler kan lade med opp til 22 kilowatt, og det er i praksis mulig å få så høy effekt ut til bilen. Da kan enkelte biler lades på en time.
For effekter fra 11 kilowatt kreves det at ombordladeren har støtte for trefase.
Krav til elektrisk anlegg
Det er ikke bare ombordladerens spesifikasjon som må avklares. Det elektriske anlegget i huset ditt må også være dimensjonert for å kunne levere høy effekt.
Kort sagt: Om du vil ha de høyeste ladeeffektene, må du har trefaseinntak til huset ditt.
– Skal du ha 22 kilowatt må du ha stort nok inntak i huset, sier Jan Tore Gjøby i Enmira, som arrangerer kurs i elbillading for bilbransjen og elbransjen, til Teknisk Ukeblad.
11 til 22 kilowatt vil kreve at du har trefaseinntak, og du må installere trefase frem til ladestasjonen din. I tillegg må du ha en ladestasjon som håndterer denne effekten.
– Om du er koblet til et 400 volts nett er ikke prisforskjellen på 11 og 22 kilowatt stor, sier Gjøby.
Dyrere på 230 volt
Om du er koblet til et 230 volts nett, blir det dyrere å få høy effekt. Da trenger du i tillegg en trafo som transformerer trefase 230 volt til trefase 400 volt.
Gjøby anslår at en slik installasjon vil koste fra omtrent 40.000 kroner, og kanskje enda mer. Trafoen vil være en stor del av utgiften.
Om strøminntaket til huset ditt ikke har stor nok kapasitet, må du regne med å måtte forsterke dette. Det vil som regel utløse et anleggsbidrag til netteieren, som kan være fra noen få til mange tusen kroner.
Enfase aktuelt for de fleste
Om bilen din ikke har trefaseombordlader, er det penger rett ut av vinduet å legge trefase til bilen. Da holder det med en enfasekurs. Dette gjelder i hovedsak alle biler med høyeste ladeeffekt under 11 kilowatt.
Men også i dette tilfellet kan det være at nettselskapet ditt setter foten ned for hvor stor effekt du kan få. Spesielt om du har 230 volt enfase inn til huset.
– Det er ikke sikkert at nettselskapet godtar en slik kurs. Da kan det hende du må begrense deg til en ladestasjon som trekker 20 ampere, sier Gjøby.
For eksempel anbefaler Hafslund Nett høyst 20 amperes kurs til elbillading. Dette gir deg omtrent 4,6 kilowatt fra ladestasjonen. Skal du ha full effekt til en BMW i3 eller en Nissan Leaf må du typisk ha en kurs på 32 ampere for å få 7,3 kilowatt.
Kan forårsake skjevspenning i nettet
I verste fall kan et høyt strømtrekk forårsake skjevspenning i strømnettet. Da vil netteieren kunne kreve at du ikke bruker laderen, eller at du betaler et anleggsbidrag.
Dette er spørsmål du må ta opp med firmaet du hyrer inn til å installere ladeløsningen din. De vil ta dialogen med nettselskapet for deg.
Gjøby anslår at installasjon av ladeløsning på enfase vil koste rundt 15.000 kroner. Prisen vil avhenge av hvor langt det er fra sikringsskapet til bilen, og hvor enkel jobben er for installatøren.
Dette er ikke de eneste løsningene. Du kan for eksempel ha en trefasekurs som kan lade biler med både trefase og enfase ombordlader, om du har en Tesla og en Leaf.
Opptil 11 kilowatt er fornuftig
– Opptil 11 kilowatt er fornuftig i en bolig. Da lader du en Tesla på åtte timer, sier Gjøby.
Han synes mange overdriver behovet for hvor mye de egentlig trenger, og mener at de fleste klarer seg med 20 ampere-kurs på en fase.
Han mener også at lading i en vanlig stikkontakt er å betegne som nødlading.
– Det som er litt ille, er at 70 prosent av alle elbilister nødlader hjemme hver natt. Jeg anbefaler en ladestasjon på 20 ampere med en gang. Selv med en e-Golf som kan lade på inntil 16 ampere, så bør du sette opp 20 ampere. Da har du litt å vokse i, sier Gjøby.
Fastmontert eller portabel ladestasjon?
Når du installerer ladestasjon, har du valget mellom en fastmontert og en portabel stasjon.
En portabel stasjon kobles til en industrikontakt, og har den fordelen at du kan ta den med deg slik at du kan lade på andre industrikontakter.
Gjøby anbefaler imidlertid at man velger en fastmontert stasjon. Det gir bedre sikkerhet, ettersom det ikke er noen fare for at noen kobler fra kontakten mens bilen lader.
– Det går som regel greit med en portabel. De fleste er oppegående og skjønner at de ikke skal koble fra industrikontakten under lading. Men jeg anbefaler fastmontert for at enhver skal kunne bruke det. Da er sikkerheten bedre ivaretatt, sier Gjøby.
Det finnes en rekke forskjellige ladeløsninger. Portable ladestasjoner finnes i varianter med og uten fastmontert ladekabel til bil. Noen kan brukes på både en- og trefase, og gir effekter opp til 22 kilowatt.
Fastmonterte bokser fås i varianter med og uten fastmontert ladekabel til bil, og noen lar deg justere effekten. Det kan være nyttig dersom du ikke alltid har behov for å lade bilen raskt, eller har andre behov for å holde effekten nede i perioder.
Det finnes også ladestasjoner med flere uttak, slik at du for eksempel kan lade to biler med type 2-kontakt, eller en type 2 og en vanlig stikkontakt.
Løsningen bør avklares med installatør
Før du velger ladeløsning, er det imidlertid smart å avklare dette med installatøren.
Alle elektrikerfirmaer kan i utgangspunktet installere en elbillader. Men Elbilforeningen har tidligere uttalt til Teknisk Ukeblad at det ikke er gitt at alle kjenner til kravene som stilles til slike installasjoner.
Et godt tips er derfor å spørre elektrikerbedriften om de har erfaring med montering av slikt utstyr.
NELFO, DSB, Elbilforeningen og NEK har gått sammen om å utgi en veileder til installatører. Ved å selv sette deg inn i veilederen har du mulighet til å stille installatøren de rette spørsmålene.
Husk også på at installasjon av ladeløsning vil være momsfritt dersom dette er inkludert i kjøp av ny elbil, organisert av bilforhandleren.
- Var dette interessant? Les flere artikler om elbil