AW101

Slik får redningshelikopteret 360-graders radar med buken fri

18. mai 2016 - 06:00

Da Norge bestilte nye redningshelikoptre, ba de om noe som ikke fantes:

En moderne søkeradar som ga 360-graders synsfelt, men uten å monteres under buken.

For redningshelikoptrenes operasjonsmønster er det vesentlig å sikre bakkeklaring slik at de er i stand til å lande i ulendt terreng.

Med radarsystemet Osprey som nå er lansert, får den norske 330-skvadronen i pose og sekk når de om to år tar i bruk de nye AW101-redningshelikoptrene.

AESA

Etter nok et navnebytte heter produsenten bak AW101-helikoptrene og radarsystemet nå Leonardo-Finmeccanica, tidligere kjent som Agusta Westland.

Den offisielle lanseringen av Osprey foregikk i London tidligere i mai.

Teknisk Ukeblad har fått tilsendt dataark og bilder fra Leonardo. Der beskriver produsenten dette som verdens første lettvekts-overvåkingsradar med 360-graders synsfelt uten bevegelige deler.

Den nye radaren baserer seg på det som heter «active electronically/electrically scanned array» (AESA), eller «E-scan» som Leonardo kaller det, og har en rekkevidde på inntil 200 nautiske mil.

Tre paneler

Sømløs 360-graders dekning. <i>Foto: Leondardo-Finmeccanica</i>
Sømløs 360-graders dekning. Foto: Leondardo-Finmeccanica

De aktive fasestyrte array-antennene er fordelt på tre paneler: Ett i snuta og de to andre i hver sin sponson (på siden av skroget) som hver dekker 120 grader og til sammen gir 360-graders dekning med sømløs overgang.

En slik antennekonfigurasjon eliminerer dermed behovet for understellsradom slik for eksempel britiske AW101 har.

Ifølge produsenten får de norske maskinene 390 millimeter klaring ved maksimal avgangsvekt, 15,6 tonn.

Dagens Sea King-helikoptre har en værradar med 120 grader søkefelt i snuten og en mekanisk 360-graders navigasjons- og søkeradar som er plassert på ryggen bak rotorhodet og som derfor har en blindsone forover.

Flytesting i nær framtid

For Norges del var det aldri noen selvfølge å bli lanseringskunde på et splitter nytt radarsystem.

Osprey-panel montert i sponsonen på det første norske AW101-helikopteret. <i>Foto: Leondardo-Finmeccanica</i>
Osprey-panel montert i sponsonen på det første norske AW101-helikopteret. Foto: Leondardo-Finmeccanica

Anskaffelsesprosjektet for nye redningshelikoptre (Nawsarh) har hele tiden hatt et prinsipp om å handle hyllevare for å redusere risiko og at anskaffelsen ikke skal være noe utviklingsprosjekt.

– Samtidig er dette maskiner som kanskje skal fly i 40 år. Da kan vi ikke utstyre dem med radarteknologi som er i ferd med å gå ut på dato, sier Nawsarh-sjef Bjørn Ivar Aarseth.

Den nye radarløsningen er montert om bord på det første norske helikopteret, men flytestingen har ennå ikke startet.

Osprey-panel i snuta. <i>Foto: Leondardo-Finmeccanica</i>
Osprey-panel i snuta. Foto: Leondardo-Finmeccanica

Det skal ha vært noen installasjonsutfordringer som det nå er funnet løsning på, slik at radaren skal testes i lufta i løpet av de neste ukene, senest i midten av juni.

Anskaffelsesprosjektet har hatt alternative planer på plass dersom Osprey ikke skulle bli ferdig i tide, blant annet å installere en roterende radar under buken som en interimløsning med etterinstallering av radar med elektronisk styrte antenner på et senere tidspunkt.

Det blir det nå ikke behov for. Radaren er blitt så moden at prosjektet har besluttet å gå for plan A.

Utrulling 31. mai

31. mai er det «roll-out» for det første norske AW101-helikopteret med 330-skvadronens farger. <i>Foto: Leondardo-Finmeccanica</i>
31. mai er det «roll-out» for det første norske AW101-helikopteret med 330-skvadronens farger. Foto: Leondardo-Finmeccanica

Mens maskin nummer én fortsatt er i den grønne grunnfargen, og vil forbli slik en god stund ennå, er maskin nummer to den første som lakkeres i 330-skvadronens velkjente farger.

Derfor er det også dette helikopteret som er hovedfiguren på en stor utrullingsseremoni som planlegges på Yeovil-fabrikken i England 31. mai.

Fly nummer én var i lufta for første gang 21. mars. Etter den initielle prøveflygingen, såkalt «shakedown-test», er helikopteret dratt tilbake inn i hangaren der hele maskinen er gjennomgått grundig.

I etterkant er det for eksempel installert nye vibrasjonsdempere i rotorhodet.

Det er akkumulert cirka fire flytimer på denne maskinen siden jomfruferden. 

Maskin nummer to skal etter planen fly for første gang i midten av juni.

Eurofighter og Gripen

Osprey med tre antennepaneler, mottaker og prosessor. Med ett panel veier hele systemet kun 28 kg. <i>Foto: Leondardo-Finmeccanica</i>
Osprey med tre antennepaneler, mottaker og prosessor. Med ett panel veier hele systemet kun 28 kg. Foto: Leondardo-Finmeccanica

Leonardo Airborne & Space Systems Division betegner Osprey som andregenerasjons aesa-radar. Selskapet har siden 2005 levert aesa-overvåkingsradarer i Seaspray-familien og PicoSAR.

I tillegg utvikler selskapet aesa-radarer til blant andre kampflyene Eurofighter Typhon (Captor-E) og Jas-39 Gripen NG (Raven)

Men der Seaspray-radaren som for eksempel sitter på britiske AW101 Merlin-helikoptre opptar mye plass under buken, er altså Ospray designet kompakt, både for å frigjøre plass til enten bakkeklaring eller andre ting som våpen, og å kunne installeres på mindre plattformer, for eksempel ubemannede.

Selskapets radarer utvikles i Edinburgh i Skottland hos det som tidligere var kjent som Selex ES.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.