Boeing 787 Dreamliner er et viktig steg nærmere sertifisering.
Nå har i hvert fall flyet gjennomført en vellykket belastningstesting av skrog og vinger, melder Boeing onsdag.
Flaksevinger
Under testingen har skroget blitt påført 150 prosent av belastningen langdistanseflyene risikerer å møte i de mest ekstreme situasjoner når de settes i trafikk.
Det som kommer best fram på bildene, er hvor fleksible vingene er på 787. Under testing har vingetuppene blitt bøyd cirka 25 fot (7,6 meter) i været i forhold til nøytral posisjon.
BILDESERIE: Her bygges Boeing-flyene
Fire testfly
Boeing har nå fire 787-er som er ute og testflyr, ZA001-004. Disse har per nå akkumulert 424 flytimer på 140 flyginger siden jomfruferden.
Les mer om den her: Drømmen gikk i oppfyllelse
Boeing har i øyeblikket ordrer på 876 Dreamlinere fra 57 forskjellige selskap. De første flyene skal etter planen leveres i fjerde kvartal i år.


Også SAS er blant dem som vurderer 787 som erstatning for dagens langdistanseflåte bestående av Airbus A330-300 og A340-300: SAS på storhandel