FORSKNING

Slik fungerte elbilen som taxi

TrønderTaxi og Sintef testet.

Nissan Leaf i Trondheim noterte salgsrekord i fjord. Det kan ha sammenheng med at flypassasjerer så at elbil kunne fungere som drosje.
Nissan Leaf i Trondheim noterte salgsrekord i fjord. Det kan ha sammenheng med at flypassasjerer så at elbil kunne fungere som drosje. Bilde: Green Highway
Åse Dragland, Gemini.noÅse Dragland, Gemini.no
26. nov. 2013 - 09:30

Seksjonen Fra forskning består av saker som er skrevet av ansatte i Sintef, NTNU, Universitetet i Oslo, Oslo Met, Universitetet i Agder, UiT Norges arktiske universitet, Universitetet i Sørøst-Norge og NMBU.

Vis mer

I samarbeid med TrønderTaxi sto SINTEF for testingen av fem Nissan Leaf elbiler og loggførte 1500 turer på den tre mil lange strekningen ut til Værnes flyplass.

Taxinæringen hadde som eget krav at bruken av elbil på denne strekningen måtte være lønnsom for dem.

Egnet til kortere turer

Mens elbilen var godt egnet i sentrum og i bynære områder som Byneset, Byåsen og Heimdal, kunne forskerne raskt slå fast at strekningen med 80-90 soner og motbakker ut til Værnes, ikke var det optimale for en elbil.

Mens strømforbruket på sentrumsnær kjøring var nede i 153 Wh/km, gikk energiforbruket på en tur til flyplassen, opp til 195 Wh/km.

– Sjåføren måtte hele tiden ha i hodet hvor mye strøm som var tilgjengelig. Kunne han for eksempel bruke klimaanlegget, eller var det for lite strøm til det? Slike vurderinger er ikke heldige, sier Astrid Bjørgen Sund ved SINTEF som har vært med på å tallfeste både strømforbruk og hvor mye strøm som regenereres ved bremsing.

– En annen årsak til at elbil passer bedre for mer bynær kjøring, er at vi bremser mer i disse områdene og gjenskaper dermed mye energi, forklarer Sund.

Les også: Flyplassteknologi kan redusere veisaltingen med 80 prosent

Gjennom testing av Nissan Leaf, fant Trøndertaxi ut i samarbeid med Sintef at strekninger med høy fart og motbakker var mindre lønnsomme for denne biltypen.
Gjennom testing av Nissan Leaf, fant Trøndertaxi ut i samarbeid med Sintef at strekninger med høy fart og motbakker var mindre lønnsomme for denne biltypen.

Bedre inntjening nødvendig

Drosjeeierne noterte seg på sin side at kjøring med elbil ga dem reduserte drifts- og vedlikeholdskostnader, at kostnader på dekk gikk ned og at de hadde fornøyde kunder.

Samtidig så de at inntjeningen var for dårlig og at de burde kjøre inn 2000-3000 kroner mer per bil i måneden for å få til lønnsomhet. 

– Vi tror en slik prisinntjening kan oppnås ved at hurtiglade-operatørene setter ned prisene sine, og at vi får etablert ytterligere to hurtigladestasjoner i Trondheim, sier Bjørn-Ove Berthelsen i Trondheim kommune som har ledet prosjektet i regi av Green Highway.

Les også: Ingen brems for elbilen likevel

Nyttig kunnskap om elbil

Prosjektet Green Highway sluttet i fjor sommer, men Tom Rune Arnsen i TrønderTaxi kan opplyse at elbilene fra Nissan vil bli brukt ut året.

Nå i november vil drosjeselskapet også ta i bruk de første elbilene fra bilprodusenten Tesla. Disse har langt større rekkevidde og kan være aktuelle på lengre strekninger.

Nissan Leaf-bilene kan bli brukt til mer avtalekjøring og fastkjøring som skoleskyss o.l.



Arnsen mener at det viktigste med elbilprosjektet og samarbeidet med forskerne, har vært å skaffe TrønderTaxi kunnskap om elbil.

– Vi har erfart at for å drive effektivt med elbiler, kreves det mer planlegging og trafikkstyring fra vår side. Vi må for eksempel kunne kjede turer for å få til god økonomi. Slik viten er nyttig når vi nå skal vi legge om data- og trafikkstyringssystemet vårt.

Les også: Sintef: Det bør koste mer å kjøre på travle veier

Økt salg

En tanke bak elbil-prosjektet til kommunen, var at om flypassasjerer så at elbil fungerte som drosje, ville flere satse på denne biltypen.

Ifølge Tom Rune Arnsen ser dette ut til å ha slått til idet Nissan Leaf i Trondheim noterte salgsrekord i fjor.

Bjørn Ove Berthelsen mener prosjektet har hatt betydning med tanke på å selge inn miljøvennlig transport til byens befolkning, og at det har kommet mye nyttig kunnskap ut av dette.

Denne saken ble opprinnelig publisert på Gemini.no – et nettsted for forskningsnytt fra NTNU og Sintef. Artikkelforfatteren er tilknyttet Sintef.

Flere saker fra Gemini:

Tunnelområde gjennomhullet av gruver

Oljerør varsler om egen helse

Nissan lot norske forskere hente ut data direkte fra bilens indre

Magnetfeltene i elbiler er ikke skadelige  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.