Overgangen til digital radio er i full gang og mange bilister ønsker seg en slik i bilen.
Markedet flyter over av rimelige adaptere, men ikke alle er fornøyd med å ha løse ledninger og en påklistret klump på dashbordet. Det har Oslo Bilstereo merket.
Bedriften har arbeidet med lyd i bil siden 80-tallet, og nå har mange dukket opp med sin FM-utstyrte bil for å få noe mer moderne.
Deluxe-utgaven
– Det er ikke alle eiere av dyre biler som vil ha noe annet enn det anlegget bilen er levert med, men det betyr ikke at håpet er ute. For dyre europeiske merker som Audi, BMW og Mercedes kan vi i enkelte modeller bygge inn en boks som legger DAB+-funksjonalitet til det originale underholdningsanlegget som også inneholder navigasjon, håndfri, ryggekamera og liknende funksjoner.
– Typisk koster det fra syv-åtte tusen ferdig montert, til det dobbelte på nyere Mercedes-er. Det eneste som endrer seg er den ekstra digitalradioen. Det originale anlegget, inklusive rattkontroller, blir det samme, sier Ulf Malnes i Oslo Bilstereo.
Likevel er det grenser for hva som kan gjøres på eldre biler.
På noen Audi A6-modeller tilbake til 2005 er det mulig å utføre en slik digitalutvidelse, mens BMW og Mercedes kan bygges om på modeller fra 2008 og 2009.
Les også: Nå skal bensinmotoren bli mye bedre
Bytte alt
I gamle biler med såkalt 1 DIN-bilstereo er det enkelt.
Det er slike smale anlegg med standardiserte mål man kalte bilstereo i gamle dager, men ikke mange, om noen, moderne biler har slike.
De som har en gammel bil kan bare trekke ut den gamle radioen og sette inn en ny fra rundt 2500 kroner. Da får de også håndfri telefon over bluetooth.
Men det er håp for moderne biler også. De aller fleste har et 2 DIN-anlegg, det vil si et som er dobbelt så høyt som de gamle bilstereoene.
Slike anlegg er standardisert, men det er ikke alltid lett å få øye på, for de er bygget inn i bilen med egne deksler.
Les også: Derfor er diesel billigere enn bensin
Vanskelig å se forskjell
Til forskjell fra 1 DIN-anleggene har de gjerne en større, typisk fem tommers, trykkfølsom skjerm, og mange inkluderer navigasjon, håndfri telefon over bluetooth, strømmelyd og de kan være koblet til ryggekamera.
– Det er lett å skifte ut 2 DIN-anleggene også. Pioneer og Kenwood har en lang rekke modeller som kan tilby ulike former for utstyr. Et anlegg med DAB+ som veksler automatisk over til FM om signalet blir for dårlig, med håndfri telefon og musikkstrømming over bluetooth koster fra syv til åtte tusen ferdig montert. De som vil ha ryggekamera og navigasjon må betale noen tusen ekstra. Dette er en løsning vi kan bygge inn i svært mange biler. Underholdningsanlegg basert på 2 DIN har vært brukt lenge og det finnes plastdeksler til de aller fleste bilmodeller. Med det riktige dekslet er det vanskelig å se at dette ikke er originalt, sier Malnes.
Les også: Visste du at bensinen er annerledes om vinteren enn om sommeren?
Antenne
Ifølge Malnes er det svært få som bytter til DAB+-radio som vil ha utvendig antenne på bilen. Bilen har allerede en FM-antenne og de vil ikke ha en til.
Løsningen er en transparent antenne som limes på frontruta.
– Det at det digitale radionettet er blitt landsdekkende er en ganske ny situasjon, og hele bil- og radiobransjen er inne i en lærefase når det gjelder mottak i bil, sier han.
Les også: Toyota forsker på svevende personbiler
Billigst
For de som vil ha DAB+ for minst mulig penger fins det adaptere til under tusenlappen, eller litt over. De enkleste kobles til 12 volt og har en antenne som klistres på frontruta.
Signalet blir omformet til FM og sendes med svært liten signalstyrke, men tilstrekkelig til at det kan tas imot av bilens FM-radio.
Mange av dem har også utgang til hodetelefoner, og hvis bilen har en AUX-inngang til stereoanlegget kan man koble den direkte og da blir lydkvaliteten bedre. Ulempen med slike adaptere er at det blir mye ledninger i bilen.
Les også: