Felt i arktiske strøk må bygges ut under vann og under isen for å gjøre dem lønnsomme.
Truende isfjell og kostbar helikopterpendling kan unngås med å plassere løsningene under vann.
Undervannsanlegg er løsningen for å omgå flere av problemene i Arktis, ifølge undervannsbransjen på Subsea Valley-messen på Fornebu.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Les også: Havbunnsfabrikken blir klar før 2020
– Subsea eneste løsning for Shtokman
Undervannsløsninger koblet direkte til land, såkalt subsea to beach, var et av hovedbudskapene da Torkild R. Reinertsen i ingeniørselskapet Reinertsen fortalte om selskapets strategi for nordområdene.
– For felt som Shtokman må man under isen med installasjonene, sier Reinertsen.
Med et svakere gassmarked må felt som Shtokman bygges ut som subsea to beach, mener han.
– Det er den eneste muligheten. Og for Subsea Valley må dette være gode nyheter, sier han.
Shtokman ligger over 500 kilometer fra land, og de teknologiske problemene for å få til en rendyrket undervannsløsning er blant annet kraftforsyning og hvordan man skal få gassen i land med flerfasetransport.
Ingeniørselskapet Reinertsen har så store forhåpninger for utviklingen i arktiske strøk, at de har droppet satsingen på Brasil til fordel for nordområdene. De har blant annet bygget opp et stort verksted i Murmansk, som de etterhvert håper skal forsyne det russiske markedet.
Les også: Det finnes ikke store nok skip til framtidige subseautbygginger
– Subsea ideelt for Arktis
Nettopp subsea to beach ble valgt da Gazprom skulle bygge ut Kirinskoye-prosjektet utenfor Russlands stillehavskyst. Havis store deler av året og isfjell gjorde det gunstig å plassere mest mulig under vann.
I 2010 fikk FMC det FMC med russisk gjennombrudd da de ble valgt som leverandør til prosjektet.
– Subsea er ideelt for steder med lite infrastruktur, som i Arktis, sier Christina M. Johansen, teknologidirektør for FMC Technologies i Kongsberg.
– Subsealøsninger gir lite fysisk påvirkning på stedet og man slipper å transportere folk offshore, sier hun.
Lite infrastruktur er på plass i nord og dette gjør at operasjoner må gjøres over store avstander. Undervannsløsninger gir også høy virkningsgrad, fordi jo nærmere man plasserer en pumpe til reservoaret, jo bedre virkningsgrad oppnår man.
![Schneider Electric](https://images.gfx.no/80x/2717/2717830/squarelogo_RGB.png)
![Kyoto Group og Schneider Electric inngår intensjonsavtale – skal elektrifisere industrien sammen](https://images.gfx.no/1000x333/2826/2826421/Ronny_Micaelsen_1600x900.jpg)
Les også: Dette blir tidenes største Statoil-utbygging
Truende isfjell
Ifølge Johanson er ikke Arktis bare Arktis. Utfordringene varierer avhengig av hvor du er.
Flere steder er det så grunt at undervannsløsningene må graves ned i havbunnen for å gå klar av isen. I Barentshavet er utfordringen først og fremst de store avstandene.
Enorme isfjell er et av de største problemene i området nord for Canada. Her mener FMC at systemene må graves ned i havbunnen, slik at isfjell kan passere uten å ødelegge dem.
Les også:
Går for subsealøsning på Ormen Lange
Nytt oljefunn er trolig større enn Goliat-feltet