Det er bare et tidsspørsmål før elbilenes ladeledninger kan kveiles sammen for godt, mener det svenske energiselskapet Vattenfall.
De har derfor bedt det tyske drivteknikkselskapet SEW-Eurodrive om å utvikle et induksjonsbasert ladesystem til elbilen Renault Kangoo ZE.
Les også: Dette huset har induksjonslader for elbil
De nærmeste årene skal Vattenfall kjøpe inn 80 eksemplarer som arbeidsbiler for sine montører, og passer nå på å oppgradere sitt pilotprosjekt for trådløs lading.
– Det er på tiden at det skjer noe på dette området, mener Johan Tollin, ansvarlig for Vattenfalls elbilsutvikling.
Samme teknikk
Induktiv energioverføring er en gammel teknikk. Nikola Tesla demonstrerte trådløs strøm allerede i 1893, og den gang som nå foregår overføringen ved hjelp av spoler og kontrollelektronikk.
Flere norske bedrifter, blant annet innen offshore, har produkter basert på trådløs induksjon.
Verdens bilprodusenter tilhører imidlertid ikke drivkreftene innen induksjonsteknikk, ifølge Johan Tollin og Vattenfall.
I den grad bilbransjen interesserer seg for automatisk lading blir teknikken testet i smug, med kortene tett til brystet.
– Generelt sett er den tradisjonelle bilbransjen konservativ og ikke særlig lett på foten når det gjelder utviklingen av elbilteknikk, sier Johan Tollin.
– Den interne innstillingen er ofte at elbiler bare koster penger og gjør markedet komplisert.
Les også:
Denne sykkelen har trådløse bremser
Til høsten
Noen må altså sparke i gang det induktive lademarkedet, og da kan det like gjerne være Vattenfall.
Som leverandør av elektrisk infrastruktur sitter energiselskapets interesse for elbiler i genene, mener Johan Tollin.
– Hverken bilkundene, samfunnet eller energibransjen tjener på at induksjonsteknikken ikke tas på alvor.
Ved hjelp av SEW-Eurodrives induksjonsteknikk skal man etter sommeren begynne ombyggingen av 20 Renault Kangoo ZE.
Den første bilen med induktiv lading leveres litt inn på høsten, og etter litt prøvekjøring skal det gå slag i slag.
Les også: Vil gjøre bybussen helelektrisk
Piloter
I 2013 skal et par større pilotforsøk rulle i Stockholm og Gøteborg, som får cirka ti biler hver.
Ladeplatene skal blant annet monteres i samarbeid med Stockholms kommune og gatekontoret i Gøteborg, velkjente innen pilotprosjekter for elbiler.
Induksjonsteknikken er utviklet av SEW-Eurodrive, en tung europeisk aktør innen trådløs strømoverføring. Selskapet har sin opprinnelse i et 60 år gammelt tysk familieselskap som hittil har hatt industrien som målområde med induktiv lading for trucker og spesialkjøretøyer.
Når prinsippet nå skal føres over til Renault Kangoo ZE er den største tekniske utfordringen at avstanden øker mellom strømsenderen i marken og bilens "kollektor", som tar i mot magnetfeltet og ser til at det blir omdannet til likestrøm.
Les også: Statoil selger strøm
3 kW
Vattenfalls tidligere tester sammen med Viktoriainstituttet i Gøteborg har imidlertid vist at en ladeplate uten problemer kan overføre opp til 3 kW med en avstand på 20 centimeter opp til kollektoren. Virkningsgraden har vært over 90 prosent.
I Kangoo-prosjektet skal alle bilene testes etter samme system men eventuelt med ulike praktiske detaljeløsninger rundt strømoverføringen.
Det å prøve ut teknikken blir allikevel småpoteter i forhold til den største utfordringen – å få standardisert alle komponentene, i følge Vattenfall. Ikke minst må bil-, energi- og teknologibransjene bli enige om en felles frekvens.
– Alle biler må jo kunne lades på alle ladeplasser, men det er lettere sagt enn gjort, sier Johan Tollin til Teknisk Ukeblad.
– Automatisert lading kan øke elbilens konkurransekraft, men den store oppgaven nå er å unngå en utvikling med mange tekniske løsninger som bare gjør bilene dyrere og ladingen mer komplisert.
Les også:
4G skal gjøre bilen til en trådløs kraftpakke
Norge må vente på Renaults elbiler