På tog og T-baner verden rundt brukes ATP, automatic train protection.
Det er et system for å sikre at fartsgrenser overholdes, og at avstand til forankjørende ikke blir for liten. ATP-systemet skal også stanse toget om nødvendig.
Trikker har ikke slikt utstyr, men nå skal de nye SL95-trikkene også gå på deler av T-banens linjer, blant annet ut til Kolsås i Bærum. Da må ATP-systemet ettermonteres.
Les også: – Staten må ta ansvar for kollektivtrafikken
Én tilbyder
Tinex på Økern i Oslo vant kontrakten – som eneste tilbyder.
– Vi visste at denne konkurransen ville komme, så vi startet utviklingsarbeidet på forhånd. Da anbudsåpningen skjedde, viste det seg at vi var eneste deltaker, men det visste vi ikke, sier Knut Ellingsen, teknisk direktør i selskapet.
Han forteller at det i tillegg til dem selv er få leverandører, med Siemens og den italienske trikkeprodusenten Ansaldo i spissen, som leverer slike systemer.
Øystein Stray Spetalen: Ville bli samferdselsminister
For liten for de store
Sannsynligvis var denne kontrakten på 28 millioner kroner for liten til å vekke interessen fra de store gigantene.
Ellingsen forteller at systemet opprinnelig ble utviklet i England allerede i 1910, ti år senere ble det tatt i bruk i USA og nå er det verdensomspennende. Det er nyere radiobaserte systemer på markedet, men de benyttes nesten utelukkende på helt nye anlegg.
– Det er rett og slett for kostbart å fjerne alt det gamle som fungerer for å montere et nyere system, dessuten er de jo oppdatert mange ganger siden 1910.
Les også: Mindre støv gir glatte skinner
Ingen vil kjøpe gamle T-banevogner
Internasjonale muligheter
Tinex ser for seg at denne kontrakten kan brukes som referanse for salg til både New York, Milano og Roma der tilsvarende systemer bør oppdateres.
Kontrakten i Oslo er for 120 trikker med opsjon på ytterligere 12.
– Slik kombidrift mellom trikk og bane kommer mer og mer i Europa.
Les også: Norske tog bruker kraftverk fra 1920-årene
Slik virker det
Systemet bruker 75 Hz strøm som går via en kodegenerator.
Denne pulser strømmen med forskjellig puls, avhengig av hvilken hastighet som er tillatt.
Om hastigheten overstiger grensen, går et signal til føreren som må redusere farten.
Hvis føreren ikke reduserer farten, overtar ATP-systemet kontrollen og stanser trikken.
Les også: Slik blir Oslo en bedre by
Les flere saker om kollektivtrafikk:
Vil ha ny tunnel og nytt Oslo S
Advarer mot underdimensjonert infrastruktur