SAMFERDSEL

Slik kan veiene gjøre byluften renere

Ved å påføre et lag med titaniumdioksid på overflaten av veier, fortau og tunneler kan betongflatene være med på å rense luften for NOx-partikler.
Ved å påføre et lag med titaniumdioksid på overflaten av veier, fortau og tunneler kan betongflatene være med på å rense luften for NOx-partikler. Bilde: Mari Gisvold Garathun
15. mai 2014 - 20:57

Ved å bruke titandioksid i betong kan både veiene, fortau og tunneler være med på å rense byluften for farlige utslipp.

Det skriver NTNU-student Marit Kjærvik i et innlegg i teknologibloggen Smallprint.

Selvrensende produkter

– NOx-forurensing er et stort problem i dagens samfunn. Både i Norge og storbyer generelt. Siden det å redusere biltrafikken er et umulig mål, er det viktig å se på andre løsninger, forklarer Kjærvik til Teknisk Ukeblad.

En god løsning er ifølge henne å påføre et lag med titandioksid på betongoverflater i de områdene som rammes mest.

– Titandioksid er et veldig anvendelig produkt. Nesten alle produkter som er selvrensende består av titandioksidpartikler, sier Kjærvik.

Les også: Snart kan du slippe å vaske bilen

Omdanner NOx

Titandioksid virker ved at den absorberer nitrogenoksid og nitrogendioksid når den belyses av sollys.

– Nitrogenoksidene binder seg til oksygenpartiklene og blir til nitrogenioner. Når det senere begynner å regne skylles de vekk som salpetersyre, forklarer Kjærvik.

Titandioksiden blir dermed tømt for NOx og får plass til å ta opp nye partikler som kan uskadeliggjøres.

Les også: Her tester de selvlysende veimerking

NOx-partiklene absorberes av titaniumdioksidlaget og omdannes ved regn til salpetersyre som skylles vekk.
NOx-partiklene absorberes av titaniumdioksidlaget og omdannes ved regn til salpetersyre som skylles vekk.

Foreløpig gode resultater

Kjærvik forteller at stoffet i prinsippet kan brukes på alle overflater som ikke benyttes til noe.

– Det kan tilføres overflater på vei, fortau, i tunneler, eller for eksempel på lyddempete, sier hun.

Stoffet er allerede testet ut i flere pilotprosjekter, og har gitt gode resultater så langt.

– For et år siden ble det testet ut på et prosjekt i Malmø. Resultatene der viste at stoffets effekt tilsvarer forurensingen fra 2000 biler per døgn, sier Kjærvik.

Les også:

Vegvesenet vil bruke solenergi fra svart asfalt

Disse veiene får ny asfalt i sommer

Operahuset gulner  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.