INDUSTRI

Slik la vi om kjøremønsteret og økte rekkevidden på elbilen

Fikk flere mil.

Svingete bakveier på testruten vår. Foto: Marius Valle
Svingete bakveier på testruten vår. Foto: Marius Valle
Marius ValleMarius ValleJournalist
22. aug. 2015 - 07:00
Vis mer

En av ulempene med elbil er rekkevidden. Med mindre du har en Tesla, er den praktiske aksjonsradiusen under 20 mil.

Hvor stor grad av rekkeviddeangst du trenger å kjenne på har imidlertid en del med kjørestilen din å gjøre. Logisk nok bruker du mindre strøm jo penere du kjører.

Selv om det i utgangspunktet er ganske mye billigere å kjøre elektrisk enn ved å forbrenne hydrokarboner, er det mulig å spare enda litt til ved å legge om kjørestilen.

Det har også den hyggelige effekten at du kjøre lenger mellom hver lading. Vi testet en metode for å redusere forbruket, kalt Ecodriving.

Les også: Bli med inn i denne helt unike Tesla-en

Ecodriving kan øke rekkevidden

Jan Anker-Goli er konsulent i Autoriserte Trafikkskolers Landsforbud (ATL), og hovedinstruktør for ecodriving-kursing av kjøreskolelærere.

Han forteller at prinsippene stort sett er de samme for elbiler som for kjøretøy med forbrenningsmotor. Det er som å kjøre en bil med automatgir.

Ved å ta i bruk Ecodriving, kan du redusere drivstofforbruket fra litt til mye, avhengig av hvordan du kjører i utgangspunktet.

– Ecodriving dreier seg om å spare energi. Klarer du å utnytte elbilen sine fordeler så kan du få flere kilometer på den, sier Anker-Goli.

Stor oversikt: Stor oversikt: Her er rekkevidden til alle elbilene du kan kjøpe i Norge

Om du legger om kjørestilen kan du kanskje få flere kilometer ut av hver lading. Foto: Eirik Helland Urke
Om du legger om kjørestilen kan du kanskje få flere kilometer ut av hver lading. Foto: Eirik Helland Urke

Effektiv utnyttelse av regenerering

Den store fordelen med elbiler og hybrider er at du får tilbake energi når du reduserer hastigheten. Når elmotoren bremser opp kjøretøyet, genererer den strøm som føres tilbake til batteriet. Det gjelder å tyne så mye som mulig ut av denne muligheten.

– Hvis du slipper gassen tidlig, som du gjerne gjør med en vanlig bil, så bremser elbilen så hardt at du nesten ikke når frem. Du må venne deg til å slippe litt forsiktig på gassen. Da kan du klare å kjøre lange avstander uten å bruke bremsen i det hele tatt., sier Anker-Goli.

Han trekker også frem at det er viktig å lette på gassen i nedoverbakker. Enkelte biler lar deg også justere hvor hard energigjenvinningen skal være, og Anker-Goli anbefaler at du eksemperimenterer med denne innstillingen for å finne en balanse mellom regenerering og mulighet til å la bilen rulle.

Les også: Slik får du batteriet i elbilen til å vare

Vær bestemt med gasspedalen

Det er også viktig å være bevisst på hvordan du aksellererer. Veldig hurtig aksellerasjon trekker mye strøm, og er lite effektivt. Det samme gjelder for treg aksellerasjon. Nøkkelen er å finne balansen mellom gånn gass og lusekjøring.

– Om du aksellerer for rolig bruker du mye energi på å komme deg opp i ønsket hastighet. Da er det bedre å komme seg raskt opp i hastighet og så vedlikeholde den. Det skal være behagelig for passasjerene. Det skal ikke være slik at de føler på G-kreftene, selv om det kan være gøy med en elbil, sier Anker-Goli.

Du bør også forsøke å lese trafikken, og legge deg på en slik avstand til bilen foran at du ikke tar den igjen. Når du må stoppe, bør du slippe opp på gassen slik at du ruller til stopp. Jevn flyt i kjøringen er viktig for å hindre unødvendig energiforbruk.

Anker-Goli tør ikke med sikkerhet å si hvor mye man kan spare, men antar at det er mulig å redusere energiforbruket med ti prosent om prinsippene tas i bruk.

Kjører du 20 000 km i året, gir dette imidlertid ikke de helt store besparelsene i husholdningsbudsjettet. Volkswagen opererer med 20 øre pr km som et realistisk forbruk for eGolf. Legger dette til grunn, kan du kanskje spare 400 kroner i året ved å legge om kjørestilen.

Undersøkelse: Undersøkelse: Så mye taper kommunene på gratis elbilparkering

Forbruk er mer enn fremdrift

Så da er det kanskje mulig å spare enda litt mer ved å redusere strømforbruket i bilen under kjøring?

– Vi har ikke noen vitenskapelige kilder på det, men vi regner med at 10-20 prosent av forbruket går med til annet enn fremdrift, som et årlig gjennomsnitt, sier Petter Haugneland, kommunikasjonsleder i Elbilforeningen.

Mest går det med på vinteren, ettersom oppvarming av kupéen tar mye strøm. Da kan det være fornuftig å holde oppvarming av kupéen på et minimum. Forvarm heller bilen, bruk setevarmer, og kle deg godt.

Elbilforeningens tall for deres firmabil viser at oppvarming tar svært mye energi i kulden. Fra venstre: forbruk i januar og forbruk i juli.
Elbilforeningens tall for deres firmabil viser at oppvarming tar svært mye energi i kulden. Fra venstre: forbruk i januar og forbruk i juli. Elbilforeningen
 

Elbilforeningen hentet for anledningen ut forbruksinformasjon fra deres egne firmabil for å demonstrere dette.

Bilen, en Nissan Evalia NV200 som kjøres av flere forskjellige sjåfører. Mens det totale strømforbruket til klimaanlegget var 16 prosent av totalforbruket en 24-dagersperiode i juli, var det 47 prosent en tilsvarende periode i januar.

Avkjøing av kupeen bruker også ekstra energi. Da er det kanskje lurt å åpne vinduet i stedet på varme dager?

Det er ikke helt sikkert. Vox.com har sett på noen studier, og det ser ikke ut til å være noe klart svar på dette. Antakelig er det best å skru klimaanlegget helt av, og ha vinduet lukket om du virkelig vil spare på kilowattimene.

I utgangspunktet går uansett mesteparten av energien med til fremdrift så lenge det ikke er kaldt ute. Derfor er det neppe stort å spare her.

Kald batteripakke er også med på å redusere den praktiske rekkevidden betydelig. Elbilforeningen råder derfor elbileiere til å forsøke å parkere i varme garasjer om vinteren.

Les også: Laboratorietabbe kan revolusjonere batterilevetiden

Pass på dekktrykket

I tillegg er det svært viktig å holde kontroll på dekktrykket, uansett årstid. En rapport fra amerikanske Transport Research Board viser at rullemotstanden typisk øker med 1,4 prosent for hver hver psi dekktrykket minker.

Det er slett ikke sikkert at du kan se på dekket at trykket har minket betraktelig. Her kan du potensielt kaste bort energi på økt rullemotstand.

Utover fremdrift og klimaanlegg er det ikke all verden du kan gjøre. Lys, radio og annen elektronikk i bilen bruker minimalt med strøm.

– Å skru av lys har null effekt på rekkevidden. På nye biler må du uansett skru på lyset manuelt på dagtid, påpeker Haugneland.

Les også: Aston Martin lager elektrisk superbil

Renault Zoe R210 har en rekkevidde på 210 km etter NEDC-standarden. Vi testet to kjørestiler med en slik.
Renault Zoe R210 har en rekkevidde på 210 km etter NEDC-standarden. Vi testet to kjørestiler med en slik.

Vi testet sparekjøring

Vi testet ut Ecodriving-prinsippene for å se hvor stor endring vi klarte å få i forbruk ved å legge om kjørestilen. Vi benyttet en Renault Zoe R210-modell.

I den første testen forsøkte vi å ikke tenke over kjørestilen, uten at vi forsøkte å fremprovosere høyere forbruk heller. Vi hadde 18 behagelige varmegrader i kupéen. Ute var temperaturen 22 grader.

I den andre testen forsøkte vi å ta i bruk Ecodriving-prinsippene så mye som mulig, og å være bevisst på å regenerere i stedet for å tråkke på bremsepedalen, og å se langt frem og forsøke å forutse trafikkflyten. Vi satte kupétemperaturen til 20 grader.

Vi benyttet også bilens økomodus, som begrenser maksimalt effektuttak. Kort sagt betyr dette at et ikke leveres mer effekt når gasspedalen er omtrent halvveis inne. Unntaket er hvis du bruker kickdown, som vi gjorde ved et par anledninger for å komme raskt opp i hastighet i 80-sone.

Varmepumpen går også inn i sparemodus når man benytter økomodus på denne bilen.

Testene ble gjennomført rett etter hverandre, på samme strekning og i samme retning. Batteriet var ikke helt fulladet, ettersom regenerering er redusert når batteriet er nær full kapasitet.

Begge rundene var 35 kilometer med en variasjon av strekker med 70- og 80-sone, tettbebygd strøk, og smale og svingete bakveier hvor det i praksis ikke er mulig å holde konstant hastighet.

Les også: Så mye taper staten på elbil-fordelene

Så mye lengre rekkevidde fikk vi

Resultatet viser at det er mulig å øke rekkevidden ved å legge om kjørestil.

Da vi kjørte uten å være bevisst på forbruket, endte vi med å bruke 6,7 kWh. Da vi tok i bruk Ecodriving-prinsippene endte forbruket på 5,6 kWh. En endring på 16,41 prosent, eller 1,1 kWh spart.

Likevel var det en betydelig forskjell i regenereringen. Når vi brukte bremsen ofte regenererte motoren 2 kWh. Når vi bremset så lite som mulig, og heller fokuserte på å la bilen rulle, endte vi med å regenerere 1,5 kWh. Altså gjenvant vi 25 prosent mer energi ved å bremse aktivt.

Det har nok mest med hvordan bilen er designet. Den har ganske kraftig regenerering på bremsepedalen, og vil bremse en hel del før det er behov for å ta i bruk bremsene på hjulene. Noen biler, som Nissan Leaf, har et eget «bremsegir», og ikke fullt så kraftig regenerering på pedalen.

Dette vil med andre ord variere litt fra modell til modell.

Varmepumpe brukte for øvrig svært lite energi. 0,1 kWh da vi satte den til 18 grader, og 0 kWh da vi satte den til 20. Minste intervall er 0,1 kWh, så vi antar at forbruket var under 100 Wh.

Alt regnet sammen kommer vi til at det totale energiforbruket var 4,8 kWh da vi ikke sparekjørte, og 4,1 kWh da vi gjorde det. Det er en endring på 14,58 prosent.

Guide: Hvilken elbil skal du kjøpe?

To mil kortere rekkevidde

Testbilen har en oppgitt NEDC-rekkevidde på 210 km. Om vi trekker fra omtrent 30 prosent og legger til grunn at den realistisk kan gå 150 km på én lading, bør resultatene bety at vi ville hatt 22 km kortere rekkevidde hvis vi ikke brukte Ecodriving-prinsippene.

Legger vi batterikapasiteten på 22 kWh til grunn, skulle vi i teorien kunne kjøre 187 km ved å sparekjøre, og 160 km ved å ikke gjøre det.

Så skal det nevnes at en test som dette selvsagt ikke er vitenskapelig, og at det er mange mulige feilkilder. Hvordan du kjører i utgangspunktet har åpenbart alt å si for hvor mye du kan spare.

Testruten var dessuten svært kort, og inkluderte ikke kjøring på motorvei, bykjøring eller køkjøring. Testen ble også gjort under nær optimal temperatur.

En liten, men interessant observasjon til slutt: Etter den første testturen antok kilometergjetteren i bilen at gjenværende rekkevidde var 87 km. Etter den økonomiske kjøreturen antok den 86 km, altså selv om vi hadde kjørt 35 km.

Endringen i kjørestil gjorde altså at vi «tjente» 34 km rekkevidde. Ikke at man skal stole så mye på rekkeviddeindikatoren, selvsagt.

Oslo-Trondheim i elbil uten stopp: Oslo-Trondheim i elbil uten stopp. Denne teknologien gjør det mulig

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.