Sist høst installerte Jernbaneverket detektorer for å avdekke feil på togenes hjul og hjullagre, på strekningen mellom Oslo og Drammen.
– Foreløpig virker systemet som det skal. Vi kan logge oss på og følge alt togmateriell som passerer, sier prosjektleder Jan Stenmark.
Kan forhindre avsporing
Detektorene er montert på Lierstranda. De består av en boks med mikrofoner på hver side av dobbeltsporet.
Når tog nærmer seg åpnes et deksel i boksene automatisk, som frigjør mikrofonene og lar de ta opp lyd. Informasjonen videresendes til en datamaskin varsler dersom den registrerer noen unormalheter.
– Basert på frekvens kan lyd fra hjullagrene skilles ut og sammenliknes med lyd fra friske hjullagre. Ved å avdekke ulyd tidlig kan vi dermed forhindre skade på materiell og skinnegang, forklarer Stenmark.
Detektorene kan oppdage begynnende skader på togets hjullager opptil 50.000 kilometer før en skade blir akutt.
– I verste fall kan skader på hjullagrene føre til sporing. Mikrofonene kan dermed være med på å forhindre nokså store ulykker, sier prosjektlederen.
Les også: Nå skal Sørlandsbanen og Vestfoldbanen kobles sammen
Gir presis informasjon
Basert på registreringen kan detektorene gi presis informasjon om hvilken type feil det dreier seg om, og hvor på hjulet eller hjullageret skaden har oppstått.
– Detektorene er dermed et godt hjelpemiddel i vedlikeholdsarbeidet vårt, sier Stenmark.
Han legger til at avdekking av en eneste feil på hjullageret til en vogn som oppdages av detektoren, vil veie opp for den økonomiske investeringen Jernbaneverket har gjort for å få de på plass.
Les også: Dropper ballast - støper sporet rett i tunnelgrunnen
Forenkler vedlikeholdsarbeidet
For at Jernbaneverket skal være i stand til å identifisere hvilke togvogner som har ulyder må alle togsett som passerer punktet på Lierstranda ha en RFID-merking (Radio Frequency Identification).
Foreløpig har Flytoget merket sine togsett, mens CargoNet og NSB jobber med merkingen.
– Målet er at togselskapene selv skal kunne benytte seg av målingene på sikt. Og bruke detektorene som et redskap for å finne ut av når det er behov for vedlikehold av togmateriellet deres, sier Steinmark.
Når Jernbaneverket er ferdig med testkjøringen av detektorene på Lierstranda, ser han ikke bort fra at det samme systemet vil benyttes på andre jernbanestrekninger i landet.
Les også:
Disse fjordkryssingene kan endevende biltrafikken på Østlandet