78 prosent av de spurte mener at innovasjon kommer til å være essensielt for forretningsvekst.
66 prosent er enige om at innovative organisasjoner kommer til å være mer attraktive for talenter.
De fleste i undersøkelsen var i tredeveårene eller yngre og kom fra 18 ulike land over hele verden.
En av grunnleggere av grunderkollektivet Mesh, Anders Mjåset, mener at det skjer en generasjonsskifte i arbeidslivet.
– De som 30 år og yngre har et helt annet forhold til internett og teknologi. De ser muligheter på andre måter og ønsker i større grad enn før å bidra med gode ideer. Det samme skjer også i Norge.
Les også: Dette er Norges drømmeyrke
Hører ikke på de unge
Ifølge undersøkelsen mener de unge at ledelse som oppfordrer til flere ideer og deling av ideer på tvers av organisasjonshierarkiet er viktig for å lykkes i fremtiden.
Men bare 26 prosent av de spurte følte at de jobbet i organisasjon hvor ledelsen oppfordret mer av idedeling.
– Mange av de store anerkjente selskapene i USA som har fått det til er ikke så hierarkiske. Det er de unge ansatte som står for mye av innovasjonen innad bedriftene. Toppsjefer lytter mer til de unge, for eksempel ved å invitere 16-18-åringer til å diskutere sosiale medier, sier Mjåset.
Les også: De 10 mest populære teknologi-arbeidsplassene
Må ta innovasjon på alvor
På spørsmål om hva som står mest i veien for innovasjon i et selskap, svarte 22 prosent at det var mangelen på penger. Men nesten like mange, 20 prosent mente at det skyldtes intern kultur og mangel på nye måter å tenke på.
Mjåset er enig i at det er ofte holdninger til innovasjon som kan sette en stopper for det.
– I Norge har vi en mer teoretisk tilnærming til innovasjon. Det er få bedrifter i Norge som satser virkelig tungt på det og tar det på alvor, sier Mjåset.
Han mener det er viktig at den unge generasjonen får ikke like stor grad av mulighet til å bestemme og komme med sine meninger.
Les også: Disse superelevene forgudes av Norges mektigste
Lykkes med tillit og åpenhet
– I Norge er mange av de små bedriftene veldig lite hierarkiske og satser mer på å ha et godt forhold til kundene sine enn ha et forskningsstab for å undersøke markedet. Jeg tror at mye av innovasjonen skjer nettopp gjennom slike nære forhold til kundene. Grundere blir mer bevisste på markedets ønsker og behov når det er kort vei fra den øverste lederen til ansatte og til kunden, sier Katinka Greve Leiner, direktør for Ferd sosiale entreprenører.
Hun sier at det norske samfunnet har noen fordeler når det gjelder innovasjon.
– Vi har høy tillit til hverandre og til systemer, i forhold til i andre land. Det gjør det lettere å komme med nye ideer og forslag. Den villigheten til å være åpen og stole på hverandre kan være avgjørende for at mange små norske selskaper lykkes både i Norge og internasjonalt, sier Greve Leiner.
Les også: Disse studiene garanterer jobb
Fremtidens utfordringer
Tilfredsstilte ansatte er en annen faktor for en vellykket bedrift mener de unge fra Europa, Japan, Canada, UK, US og India. I Brasil og Russland er forretningsbidrag til lokale samfunn et av de viktigste kriteriene for en vellykket bedrift.
34 prosent av de unge i Brasil er svært bekymret for mangelen på naturressurser de neste 20 årene. Mens 32 prosent av de spurte i Sør-Øst Asia, Sør-Korea, India og USA mener at inflasjon er den største utfordringen i fremtiden for deres land. 25 prosent av de spurte i Canada og Australia oppga klimaproblemer som største utfordring.
Les også:
Disse fagene gir jobb i «oljå»