Ved å digitalisere kommunikasjonsprosessen mellom administrasjon og byggeplass har eneboligutbyggeren Norgeshus Jos-bygg kuttet byggekostnadene med syv prosent.
Resultatet kommer etter at selskapet, i samarbeid med Norgeshus, satte i gang et omstillingsprosjekt i 2012.
Mer kontortid
Formålet med prosjektet var å effektivisere oppføringen av byggeprosjektene.
Styreleder Jon Olav Sigvartsen i JOSBygg forteller at en digitalisering av kommunikasjon mellom de ulike leddene har gitt stor effekt:
– Tidligere brukte byggeledere 60 prosent av tiden sin på å reise rundt på byggeplasser og 40 prosent på kontor. Etter digitaliseringen slipper byggelederne å reise rundt og kan bruke mellom 80 og 90 prosent av tiden på kontoret, sier han.
Men legger til at det ikke bare er systemet i seg selv som har ført til kostnadskuttene.
– Men for å få resultater var det nødvendig å omstille kulturen og organisasjonen i bedriften helt, sier han.
30 milliarder årlig
Gjennom byggeprogrammet Bygg21 har byggebransjen gått inn for å kutte kostnadene i næringen med 20 prosent innen 2020.
Sigvartsen mener digitalisering av kommunikasjon er en del av løsningen på dette.
– Om hele byggebransjen, som har en samlet omsetning på rundt 455 milliarder kroner årlig, gjør det samme, kan besparelsene ligge på drøye 30 milliarder kroner i året, sier han.
Og forklarer at i tillegg til å spare tid på at byggeledere kjører rundt på alle de ulike byggeplassene for å utføre kontroller, sparer selskapet penger på mindre dobbeltarbeid.
– Når gutta ute på byggeplassen utfører en kontroll kommer den nå automatisk inn i systemet i stedet for at den står i en byggeplassperm ute på bygget og registreres internt av en annen part i etterkant.
- Les også: Statssekretær om TEK-forskriften: – Tungvint og dyrt sammenliknet med resultatet vi sitter igjen med
Stort potensiale i digitalisering
At digitalisering er en stor del av løsningen på kostnadskuttene i bransjen er direktør Sverre Tiltnes i Bygg21 enig i.
– Det ligger stort uforløst potensial i bruk av digitale løsninger i byggebransjen. Det er nok et av hovedområdene vi skal klare å hente inn de 20 prosentene fra, sier han.
Tiltnes legger til at mange aktører har begynt å ta i bruk digitale verktøy, men at ikke alle av disse har gitt den samme avkastningen som Jos-Bygg viser til.
– Det er dermed svært viktig for oss med denne type prosjekter som målrettet jobber med å ta ut effekten av tiltakene, sier han.
Systematisk gjentakelse
Et annet viktig tiltak for å få kuttet kostnadene er, ifølge Tiltnes, industrialisering.
– Da tenker jeg ikke bare på prefabrikasjon. Men også på viktigheten av å gjenta gode løsninger systematisk sånn at man ikke begynner forfra hver eneste gang, sier han.
Og får støtte av Sigvartsen.
– I tillegg til det ligger det et stort besparelsespotensiale i samspillet mellom myndighetene og næringen, sier han.