Mens togpassasjerene sitter trangt på bussene ut av Oslo, er det god plass i sporene utenfor Oslo S.
De neste fem ukene fortsetter Jernbaneverket sin oppgradering av Norges største kollektivknutepunkt.
Kampen mot Kong vinter
Strekningen mellom Etterstad og Lysaker i Oslo er hovedpulsåren i norsk jernbane. På en hverdag passerer 600 tog gjennom Oslotunnelen med 60.000 passasjerer.
Hvis det oppstår et problem i tunnelen eller på Oslo S, rammer det fort togtrafikken på begge sider av Oslofjorden, og etterhvert store deler av Østlandet.
Les også: Derfor stenges Oslo S i sommer
Nye sporvekslere
De gamle sporvekslerne på Oslo S var en hemsko for togtrafikken.
Disse hadde bare en drivmotor og ble lett sittende fast når isklumper på togene smeltet i tunellen og falt av lenger ut på sporet.
Med nye sporvekslere, skal nå isklumpene enten knuses med kraftige motorer, eller smeltes ved hjelp av strøm.
Isklumper og lignende har stått for en fjerdedel av alle signalfeil i Oslo.
Les også: Jernbaneverket vil stoppe bussterminal på Oslo S
Ny infotavle
For mange er den store infotavlen på Oslo S, selve hjertet av stasjonen.
Nå rives den ned og blir erstattet av 100 LCD-skjermer med smart teknologi.
De nye skjermene skal veie til sammen seks tonn og gjør at skriften på skjermen blir tydeligere og det kan vises både bilder og film.
Arbeidet pågår til 6.august.
Les også:
NSB vil ha Oslotunnel før 2030
NSB-sjefen kan ikke love bedre wifi i år
Disse tunnelene skal redde Oslo