Måten du blir tatt i mot på første arbeidsdag kan ha mye å si på hvordan det blir å jobbe på den nye arbeidsplassen.
– Blir du tatt imot på en dårlig måte er det ofte et symptom på at noe er feil på tvers av organisasjonen, sier Thomas Hoff, professor ved Psykologisk institutt ved Universitetet i Oslo.
Hoff forsker på ledelse og personalutvikling. Han sier at det er overraskende hvor få bedrifter det er som tar dette på alvor.
– Forskning viser at det er viktig å investere i medarbeiderne. Det gir bedre bunnlinje, økt trivsel, mindre sykefravær, påpeker han.
Les også: Styr unna disse blemmene når du holder presentasjon
For medarbeidere
Det er flere ting som må klaffe for å få en vellykket første dag på jobb, både fra ledelsens og den nyansattes side. For medarbeidere som skal begynne i en ny jobb har Hoff følgende råd:
– Ikke start med å grave og spørre for mange tekniske og faglige spørsmål om hvorfor dere gjør ting slik. Det kan slå negativt ut. Prøv å heller bli kjent med folk. Du får mulighet til å vise dine faglige kunnskaper senere, sier Hoff.
Man har bare én mulighet til å gjøre et godt førsteinntrykk. Derfor er det lurt å ha fokus på det sosiale de første dagene, mener han.
Thomas Løvenskiold, daglig leder i Human Content, sier at det er viktig at arbeidsgiveren og arbeidstakeren snakker sammen og avklarer forventningene til hverandre allerede første dagen. Ellers havner man fort i "forventningsgrøften".
– Den nyansatte bør være tydelig på hvordan en fungerer, hvor mye hjelp en trenger for å komme i gang og hva en trives med, sier Løvenskiold.
Han legger til at det ofte skjer at den nyansatte blir henvist til kontorplassen, får datamaskin og blir overlatt til seg selv den første dagen og uken.
Les også: Dette irriterer oss mest på jobb
Forskjellige beskjeder
Å snakke sammen første dagen blir mer prekært hvis flere ledere og en HR-avdeling er involvert i rekrutteringsprosessen.
– Da vil forventningene fra begge sider være forskjellige avhengig av hvem som har rekruttert og intervjuet kandidaten. HR-avdeling har mer generell kunnskap enn faglederen som den nyansatte vil jobbe med hver dag. Den nyansatte får gjerne forskjellige beskjeder om arbeidsplassen, forklarer han.
– Begge kan oppleve «det er ikke det jeg trodde, hva skal jeg gjøre i den jobben.»
Han sier at i store bedrifter får man flere ledere og kan oppleve ulike lederstiler. For eksempel har man personalleder, faglig leder og prosjektleder eller operativ leder.
– Det vi ser blant våre kunder er at de fleste ansatte synes det er uproblematisk å forholde seg til ulike ledere så lenge de snakker godt sammen hele veien.
Les også: Dette gjør vi i skjul mens vi er på kontoret
For arbeidsgivere
UIO-professor Thomas Hoff anbefaler arbeidsgivere er å være godt forberedt når en ny arbeidstaker begynner å jobbe.
I sin forskning har Hoff møtt på flere dårlige eksempler på det motsatte.
– En finansdirektør skulle begynne i en ny jobb, og når han møtte opp var det ingen i virksomheten som var informert om at han skulle begynne. Den som var midlertidig ansatt i samme stilling fikk heller ingen beskjed om at vedkommende skulle begynne å jobbe den dagen. Det er en veldig dårlig start for alle.
– Et annet eksempel er når en person møtte opp til sin første arbeidsdag, og hadde ikke fått kontorplassen sin.
Andre eksempler er når det har ukesvis før den nyansatte hadde fått adgangskortet og egen epostadresse.
Les også: Selskapet ba om 3 millioner - fikk 295 millioner kroner fra mannen i gata
Sette av en dag
Hoff sier at en av lederne eller en HR-ansatt bør sette av hele dagen for å ta imot den nye personen.
– Det må ikke være tettpakket program hele dagen, men vedkommende bør få en omvisning og bli formelt presentert til nøkkelpersoner. Går man to i gangene vil det også være lettere å hilse uformelt på folk i gangene og andre sosiale settinger.
I tillegg kan det være lurt å planlegge noen sosiale aktiviteter gjennom hele uken.
Les også:
Dette er de 10 rikeste i oljebransjen