Det er nye tider tider i Microsoft.
Den nye toppsjefen Satya Nadella er soleklar på at selskapet skal øke innovasjonstakten og bevege seg bort fra sin "devices and services"-profil til å fokusere på mobile løsninger og nettskyen, fordi han mener vi lever i en "mobile first, cloud first"-verden.
Klassiske programmer løftes ut
Klassiske produkter og tjenester løftes ut i skyen, og nye forretningsmodeller defineres.
Den klassiske Office-pakken har i flere tiår vært blant de viktigste produktene fra selskapet, og noe av det første Nadella gjorde som toppsjef var å annonsere en egen Office-versjon for iPad.
Web-versjoner av klassiske Office-programmer som Word, Excel og Powerpoint har samtidig fått stadig utvidet funksjonalitet. Man får fortsatt skrivebordsversjoner av programmene, men i Nadellas nye verdensbilde er den klassiske installasjonsmodellen på vikende front.
– Nadella har hatt en veldig positiv innvirkning på selskapet, og gitt oss masse ny energi. Det er veldig morsomt å være med på det som skjer nå, sier en entusiastisk Julia White til Teknisk Ukeblad.
Hun er global markedssjef i Microsofts Office-divisjon, og gleder seg over hyggelige tall for abonnentstjenesten Office 365.
Vi møter henne under Microsofts store partnerkonferanse WPC, som går av stabelen i Washington DC denne uken.
Les også: Skype Translator skal kunne oversette samtaler på direkten
Fra 30 kroner i måneden
Tjenesten gir små og mellomstore bedrifter tilgang til Office-programmene, samt tjenester som tidligere krevde egne servere, inkludert epost, nettkonferanser, offentlig nettsted samt lagring og deling av filer.
For dette betaler man en månedlig avgift som i skrivende stund starter på 30 kroner pr bruker. Da må man riktig nok klare seg med web-versjoner av programmene. Trenger man skrivebordsversjonene i tillegg, blir kostnaden 75 kroner i måneden per bruker.
Og mange ser ut til å la seg lokke av å kunne løfte funksjonaliteten ut fra serverrommet til skyen for en rimelig penge. Office 365 er nemlig den raskest voksende bedriftsløsningen i selskapets historie, ifølge Microsoft selv.
– Jeg tror at valuta for pengene er den viktigste suksessfaktoren, men det er helt klart at den integrerte opplevelsen og det faktum at du alltid har oppdaterte versjoner, er med på øke interessen for Office 365, sier White.
Men ikke alle er villig til å gå for en løsning der man overlater kontrollen til Microsoft.
Les også: Neste Windows blir mer bedriftsvennlig
IT-avdelingene er skeptiske
– Det vil alltid være dem som er redd for at ikke sikkerheten blir godt nok iveratatt, og er engstelig for at det er bakdører til systemene som kan utnyttes av myndighetene og NSA, men det er ikke unikt for oss. Det er noe som gjelder for alle nettskybaserte løsninger. Vi sier ikke at vi er perfekte, men vi har kommet en lang vei. Faktisk er det ofte IT-avdelingen som er mest skeptisk, og det av helt andre årsaker: De er nemlig redde for jobbene sine, sier hun.
Hun mener imidlertid at frykten er ubegrunnet.
– Vi undersøkte ståa hos 50 bedrifter to år etter at de gikk over til Office 365. I ingen av selskapene hadde IT-avdelingene krympet. Vi så imidlertid at mange brukte tiden på andre ting enn de gjorde tidligere. Istedenfor å løpe rundt og patche Exchange-servere kunne de gjøre andre, mer meningsfylte oppgaver, og dermed bidra til å bedre forretningene, sier White.
Sin egen største konkurrent
Det er imidlertid ikke bare bare å bryte gamle mønstre i bedriftsmarkedet. Det er nemlig ikke konkurrenter som Google (Docs) som er den største utfordringen, ifølge White.
– Vår desidert største konkurrent er oss selv, eller rettere sagt eldre versjoner av vår egen programvare. Vi ser mange bedrifter som bruker Office 2007 og 2010 og som er fornøyde med det. Utfordringen er å overbevise dem om at de får så mye mer om de går for en nettskybasert løsning som Office 365, sier hun.
Og selv om skrivebordsprogrammene fortsatt utvikles og følger med i de litt dyrere abonnementene, tror hun ikke at de vil få en like sentral rolle i fremtiden.
– Vi kommer selvfølgelig gi brukerne det de ønsker seg, men samtidig kommer vi til å pushe utviklingen i retning av nye løsninger som vi mener vil gi den beste brukeropplevelsen i i en "mobile first, cloud first"-verden, avslutter hun.
Les mer:
Microsoft og Google i priskrig om nettskyen
Dette tror Citrix-talsmannen om IT-ens fremtid
Vil du ikke bytte fra Windows XP? Her er et gratis alternativ