Netflix og Telenor er ikke enige om hvordan de skal forholde seg til hverandre. Netflix synes ikke de skal betale for distribusjon. Det har Telenors kunder allerede gjort gjennom nettbetalingen, mener de.
Ekstrabelastning
Telenor på sin side mener den store ekstrabelastningen gjør at de må ta sin del av kostnadene og være med på å spleise på mellomlagring i nettet, med såkalte CDN - Content Delivery Network.
Det kommer ikke på tale, sier Netflix. De vil fortsette å rangere ISP-ene etter kundenes opplevde hastighet.
– Vi vil ikke leie oss inn hos hverken Telenor eller andre CDN-tilbydere. Vi har vårt eget CDN; Open Connect. Telenor kan få så mange servere de ønsker av oss for at vi skal belaste nettet deres så lite som mulig. Det burde være et godt tilbud når de klager på belastningen. Vi foretrekker å bruke vårt eget fordi vi da kan optimalisere funksjonaliteten slik at den passer best mulig til våre tjenester og de som vi hele tiden utvikler, sier Joris Evers, som er pressesjef i Netflix når vi treffer han under CES i Las Vegas.
Evers fastholder at de fleste ISP-ene har glede av Netflix. Det bidrar til at kunden kjøper større båndbredde for at strømmingen skal gå glatt.
TEST: Netflix vs HBO: Hvilken strømmetjeneste er best?
Super HD
Netflix jobber med masse ny funksjonalitet. Noe blir lansert og andre ting testes ut hos noen titusener kunder.
– Noe vi er sikker på blir populært er Super HD. Vi har masse filmer og serier i 1080P fra før, men som alle vet handler bildekvalitet like mye om kompresjon og bitrate som om oppløsning. Med nye Super HD, som blir vår nye spydspiss i kvalitet, har vi både en bedre måte å komprimere på og høyere bitrate og vi nærmer oss Blu-ray i kvalitet. En forutsetning for at dette skal fungere bra er at vi har Open Connect i nettverket og at sluttbrukeren har minimum 5 Mbit/s forbindelse. Helst bør man ha 7 Mbit/s, sier Evers.
Fornøyd med Norden
Evers vil ikke ut med tall på hvor mange kunder de har fått i Norden og Norge. Alt han vi si er at de er meget fornøyd.
– Norden har vært den mest vellykkede lanseringen vi har hatt rundt om i verden til nå. Vi strømmer millioner av timer med innhold i uka. Vi skulle gjerne kunnet tilby mer innhold, men rettighetssituasjonen i små markeder er veldig kompleks og det tar tid å få alt på plass. Men vi legger til masse nye titler hver uke, sier han.
Telenor: Telenor: – Netflix har vikarierende motiver
Familievennlig
En av fordelene med Netflix er logikken som kommer med forslag til nye filmer og serier. Når man er innlogget følger systemet med i hva man ser på og kommer med forslag til andre titler i samme sjanger.
– Ulempen er at systemet har problemer med å holde styr på at det som regel er flere familiemedlemmer med ulik smak som er inne og ser på det samme abonnementet. Løsningen vi nå tester ut er at man også logger seg inn som det enkelte familiemedlem. Da vil systemet kunne skille alle fra hverandre og komme med mye mer presise anbefalinger, sier han.
Second screen
Det har ikke gått Netflix forbi at de fleste av oss sitter med en mobil eller nettbrett mens vi følger med på TV-en.
– Vi tester nå ut ny funksjonalitet som gjør at vi kan bruke slike dingser som en fjernkontroll for Netflix. Det er mye lettere å søke på en mobil eller et nettbrett, og man kan bruke enheten til å pause eller spole i programmet. I tillegg ser vi på muligheten til å merke filmer og serier som man ikke vil se med det samme, men ha til senere. En slags kalender eller bokmerker altså, sier Evers.
Les også:
Netflix og HBO kan sprenge nettkapasiteten