Nå får politikerne verktøyet de har manglet for å få mer gods fra vei til sjø.
Det nye konseptet Short Sea Pioneer (SSP) blir lansert i Haugesund 3. februar, samme dag byen er fylt med toppolitikere som deltar på Haugesundkonferansen.
Den maritime klyngen med all skipsteknisk ekspertise tilgjengelig, har alliert seg med rederier, designere og bedrifter med transportbehov og tenkt utenfor vante rammer.
Administrerende direktør Arne Jakobsen i Rederiet North Sea Container Line (NCL) er overbevist om at dette er veien å gå.
Langs hele kysten
– Fra Egersund i sør til Tromsø i nord har vi et utall bedrifter og næringer som ligger ved små havner med for dårlige kaianlegg til å ta imot våre skip. Med Short Sea Pioneer får alle en mulighet til å sende gods sjøveien, sier Jakobsen.
Ideen med små datterskip og et større moderskip, er som et "kolumbi egg".
Skipene blir større og større for å få god transportøkonomi. Men det krever store kaianlegg, store arealer for mellomlagring, mye logistikk og mye veitransport.
Å bygge flere slike store havner tar både lang tid – minst 10–15 år til planlegging, og vil føre til mer lokal transport på vei. Ikke er det plass til å bygge ut større kaier alle steder heller. Kostnadene i havnene er også økende.
Les også: Maersk setter ny container-rekord
Miljø og utslipp
Med et moderskip og små feederskip som kan ta gods fra lokale bedrifter langs kysten, kan flere sende godset sjøveien på en rimelig og miljøvennlig måte. Datterskipene kan ha elektrisk framdrift med batterier, mens moderfartøyet kan gå på LNG og – eller være hybrid.
– Sett fra vårt ståsted og fra Elkem, som er største eier i NCL og importerer og eksporter store mengder hvert år, er en moderskips- og datterskipsløsning veldig attraktivt, sier Jakobsen.
Han ramser opp en rekke havner med tradisjonell industri der havner og kaianlegg blir for små til å ta imot de større skipene. Bare for Elkems del er Svelgen i Sogn og Fjordane et eksempel.
– Nå går godset på lastebil fra Svelgen og til Førde der vi kan komme til med våre containerskip, sier Jakobsen, og nevner steder som Kalvåg, Ullensvang, Odda, Sauda, Ålvik og Ekornes med eksportrettet industri med for små havneanlegg.
Les også: LNG er trendy: Flere og flere bygger slepebåter med gass
Tverrfaglig
I ett og et halvt år har NCE Maritime Clean Tech stått i spissen for prosjektet Short Sea Pioneer.
Daglig leder Hege Økland sier at det tverrfaglige samarbeidet mellom den maritime klyngen, designere og brukerne, har vært unikt og avgjørende for å komme fram til et helt nytt konsept.
– Som maritim klynge sitter vi på teknologikunnskap, men vi er avhengige av innspill fra de andre aktørene for å finne optimale løsninger, sier Økland.
Derfor har alt fra mannskap, redere, lasteiere, befraktere og designere sittet tett sammen med ingeniørene i et såkalt DIP-prosjekt (designdrevet innovasjonsprogram).
– Med designerne i Eker-Sandvik har vi hele tiden kunnet visualisere ideer, forkaste noe og jobbe videre med andre, sier Økland til Teknisk Ukeblad.
Les også: Kystverket har lett og lett etter argumenter mot skipstunnel – finner ingen
Aldrende flåte
Hun peker på at gjennomsnittsalderen til kystflåten er skremmende høy. Fornyelse er påkrevet. Mer miljøvennlige skip kan gi betydelig bidrag til reduksjon av utslipp fra transportsektoren.
Samtidig kan mer last flyttes fra vei til sjø og dermed kutte lastebilutslipp. NCE Maritime Clean Tech ønsker å få i gang et pilotprosjekt, men trenger offentlig støtte.
Arne Jakobsen i North Sea Container Line er ivrig på å få realisert prosjektet. Han tror det kan være aktuelt for flere mindre rederier å eie og drive små-skipene og for litt større rederier å operere moderfartøy.
– Det trengs entreprenørspirit. Vi vil jobbe videre med dette, sier Jakobsen.
Han sier at transportkostnadene pr. tonn fra for eksempel Ålesund til Rotterdam og tilbake er halvert. Men havnekostnadene har gått motsatt vei.
Les også: Her tester de verdens lengste og mest avanserte teleskopbru
Penger spart er tjent
I dag går rundt 30 prosent av containerrederiets omsetning til betaling av havnerelaterte kostnader knyttet til lasta.
Med løsningen som nå er utviklet gjennom Short Sea Pioneer, kan lasten hentes i mindre havner og leveres nærmere kunden.
– Vi kan dermed ta en større del av transporten til sjøs. Dette vil være helt nødvendig i den totale dør/dør-logistikken som tilbys norsk industri og næringsliv gjennom sjøtransport utført av NCL. Med bruk av et konsept som Short Sea Pioneer, kan et rederi som NCL, som omsetter for cirka 400 millioner kroner få en merverdi i form av reduserte avgifter og økt omsetning på kr 60 millioner kroner – altså om lag 15 prosent, sier Jakobsen.
Les også:
Ulstein verft feirer 100 skip med X-Bow