Fire ansatte i det lille IT-firmaet Symphonical på Gaustad klarte å overbevise mektige Google. Nå er selskapets elektroniske whiteboard én av 16 profilerte applikasjoner i Google Hangout, søkegigantens videokonferansefunksjon.
Appen er et slags elektronisk whiteboard som kan brukes til å organisere samarbeid og møter i organisasjoner og blant venner. Poenget er å la prosessen fra et møte leve videre digitalt.
Møtedeltakerne kan i sanntid henge opp lapper på veggen fra mobiler, PCer eller nettbrett enten de fysisk samlet i et rom, eller deltar via video.
Symphonical ønsker å konkurrere med både Excel og store prosjektstyringsverktøy.
Les også: Vil samle alt du har i lommeboka i mobilen
Digital vegg
Starten på utviklingen av verktøyet var en studie som konkluderte med at alle hater prosjektstyringsverktøy, bortsett fra prosjektlederen.
Gründerne bak Symphonical ønsket å lage en digital vegg med alle fordelene til gule lapper, men ingen av ulempene.
– Strukturert kategorisering av informasjon på en visuell måte, det er poenget, forteller Bjørn Haugland, daglig leder i Symphonical.
Han vil ikke ut med antall brukere av tjenesten, men forteller at de nylig fikk nærmere 400 nye brukere på én dag. Løsningen har brukere i 130 land.
Les også:
Blir nedringt
– Vi blir nedringt av folk med gode ideer, men så langt har vi omtrent ikke blitt kontaktet av folk med gode produkter, forteller Googles norgessjef Jan Grønbech.
For ham var det åpenbart at Symphonical hadde noe Google manglet.
Dette løser alt, nå kan jeg slutte med disse regnearkene, var noe av det første Grønbech tenkte da han så appen.
– Alt vi gjør, skal gjøre livet lettere for brukerne. Derfor passer denne appen godt inn, sier Grønbech.
Det bitte lille selskapet i Forskningsparkens Start-up Lab i Gaustadbekkdalen, er i er plukket ut som en av Googles 16 samarbeidspartnere. Nå har Symphonical brukere over hele verden.
– Dette er en gladhistorie om at du kan sitte på Gaustad og få Google-toppene til å lytte og åpne dører, forteller Grønbech.
Google Norge-sjefen: – Norske bedriftsledere henger ikke med i den mobile utviklingen
Avgjørende hangout
Eventyret for Symphonical startet da daglig leder Bjørn Haugland og kollegaene inviterte Googles produktsjef for applikasjoner Amit Fulay med på en videokonferanse, en såkalt hangout i Google+ i vår.
Under nettmøtet på Hangout fikk Fulay se Symphonicals digitale whiteboard, og svarte at han elsket brukergrensesnittet.
Bakgrunnen for dette var at Google i mars lanserte et offisielt programmeringsgrensesnitt (API) for videokonferansefunksjonen Hangout. Dette gjorde det mulig for tredjepartsleverandører å tilby utvidelser.
Les også:
App skal gi billigere forsikring
– La Google håndtere offentlige data
– Julaften
Neste skritt for selskapet var Google I/O, selskapets prestisjetunge utviklermesse i San Fransisco i slutten av juni. Symphonical hadde tidligere forsøkt å få plass der, men alt var revet bort etter 15 minutter.
Etter den utslagsgivende hangouten med Fulay, fikk imidlertid gründerne egen sentral stand på messen.
– Det var julaften – julaften. Vi dro alle mann, og det vil si fire stykker, sier Haugland.
På messen ble selskapet lansert som en av Googles globale partnere.
Les også:
Dette er Norges ukjente milliardbutikk