Med den økende mengden elbiler i bilparken, finnes det etter hvert et ganske stort energilager i form av batterier.
Dette lageret kan potensielt brukes til mer enn bare å drive biler fremover.
Forskere ved det tyske Fraunhofer-instituttets avdeling for vindenergi og energisystemteknologi, IWES, har nå kommet med et Vehicle-to-grid-konsept som tar i bruk trådløs, induktiv overføring, skriver de i en pressemelding.
Les også: Se den nye Tesla-en fra innsiden
Lagrer overskuddsenergi i bilbatterier
Vehicle-to-grid (V2G) er et konsept som innebærer å integrere batteriene i elbiler i strømnettet.
Det gjør det mulig å avlaste strømnettet i perioder hvor det er behov for dette, ved å selge strøm tilbake fra bilen.
Når så det er behov for energien, kan den hentes ut fra parkerte elbiler. Det kan gi en større andel fornybar energi i energimiksen.
Slike systemer finnes blant annet i Japan, hvor Nissan har konseptet Leaf to Home. De stedene slike systemer er tatt i bruk, har stort sett vært markeder med ustabil strømforsyning.
Stor guide: Hvilken elbil skal du kjøpe?
Induktiv overføring
Fraunhofer-systemet er tenkt å ha samme bruksområde, men tar altså i bruk induktiv overføring.
Det betyr at det skal være mulig å selge strøm tilbake til nettet uten å koble til en kontakt. Så lenge du står parkert på en ladeplate, vil det være mulig å bruke bilen som strømkilde. Det vil da være enklere å styre bruken av bilen som energiressurs i et slikt system, ettersom den vil være tilgjengelig så lenge den er parkert.
I teorien skulle det også bety at du kan selge strøm tilbake til nettet uansett hvor du er koblet til.
Trådløse ladesystemer består av en spole i bakken som induserer spenning i en spole i bilen, og i dette tilfellet også motsatt vei.
Les også: Batteri-tilhenger kan øke elbilens rekkevidde med 500 km
95 prosent effektivt
Fraunhofers system skal være spesielt effektivt, og kan fungere både stasjonært og bygget inn i veier. Selv med en avstand på 20 centimeter mellom spolen i bilen og i bakken, skal det være mellom 93 og 95 prosent effektivt på effekter fra 400 til 3600 watt.
Det induktive systemet er angivelig også spesielt kostnadseffektivt. Det er konstruert utelukkende med tilgjengelig hyllevare. Det støtter også kabeltilkobling av både en- og trefase, slik at ett og samme system skal kunne ta all kraftoverføring.
Videre skal spolene de bruker kreve mindre jern enn lignende systemer. Det skal sørge for både kostnadsreduksjon og vektreduksjon.
Systemet skal vises frem under bilmessen i Frankfurt om to uker.
Induktiv overføring av energi i V2G-sammenheng er for øvrig ingen ny tanke i seg selv. Blant annet publiserte forskere ved Colorado School of Mines en rapport om mulightene med slike systemer i 2012.
Les også: Dette systemet blir påbudt i alle norske biler
Kattevennlig trådløs lading
En annen Fraunhofer-avdeling skal for øvrig demonstrere et induktivt ladesystem hvor spoler er plassert nær registreringsskiltet foran. Dette vil kreve at bilen parkeres foran en ladestolpe.
Fordelen skal være at det skal redusere sannsynligheten for at for eksempel katter under bilen tar skade av varmeutvikling under lading.
Rene induktive ladesystemer eksisterer allerede som tredjepartsløsninger, og er antakelig ikke så langt fra bredere tilgjengelighet som tilleggsutstyr når du kjøper ny bil.
I juni meldte kraftelektronikkprodusenten Brusa at de jobber med flere store bilprodusenter om å lansere sitt system, og at det foreligger en konkret plan om å introdusere det i nær fremtid.