TROMSØ: Subsea Storage Unit (SSU) er patentert, og prototyptesting av deler av systemet er i gang. Kongsberg Oil and Gas Technologies utvikler lagersystemet i samarbeid med Statoil og Lundin, med økonomisk støtte fra Norges forskningsråd.
På illustrasjonen Statoil har laget av sin 2020-drøm, havbunnsfabrikken, er en serie lagertanker med oval topp, dome, tegnet inn. I Kongsberg-konseptet er hver av dem beregnet å romme 25.000 kubikkmeter olje, og diameteren på hver tank vil være 40 meter.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Subseatankene tømmes via vanlige shuttle-tankere. Er lageret plassert i Arktiske strøk, planlegges tømming til isfri sesong.
– Vi ser på dette som et viktig bidrag til havbunnsfabrikken Statoil har planer om. Det er også godt egnet i områder med tøffe værforhold, som i Arktis, sa direktør for subseadivisjonen, Trond Weberg, i Kongsberg Oil and Gas Technologies da konseptet ble presentert på Norsk Undervannssymposium i Tromsø tidligere i måneden.
Han påpeker at miljøaspektet er viktig.
– Det blir ingen utslipp av flyktige organiske forbindelser, VOC, som man har ved bruk av lagerskip. Det er lett å operere, og det er liten risiko for ulykker, sier Weberg.
Les også: Dette er verdens største subsea-utbygging
![Fabrikk: Subsea Storage Unit (SSU) kan brukes både til en havbunnsfabrikk og til lager for produksjon under islagte og tøffe havområder som ikke er tilgengelig for lossing hele året.](https://images.gfx.no/580x/1719/1719462/SSU_felt_seks_7854.jpg)
Miljøsikring
Sikring mot lekkasje er prioritert. Doble barrierer skal hindre oljeutslipp.
Innertanken består av en plastduk, som er utviklet av svenske Trelleborg.
Tester av materialet pågår nå for å sikre at det tåler de kjemiske påvirkninger fra råoljen. Levetiden skal være minst ti år.
Ytterskallet kan lages av stål eller betong.
Dersom det blir rift i innerduken, vil olje samles i det indre kammer. I toppen er det flere sikringssystemer og kamre til å samle opp olje. Topplokket er dimensjonert for å kunne ta ut og sette inn ny bag. Før olje pumpes inn i plastbagen, vil tankrommet være vannfylt. Oljen i bagen fortrenger vannet.
Weberg sier at plastbager for lagring av drivstoff har vært i bruk i mange år, både sivilt og i forsvaret. Samme type bag har vært brukt til å frakte vann. De skal tåle et fall på 1000 meter uten å ryke.
Les også: Denne gravemaskinen kan jobbe på havbunnen
Flytes ut
Om domen, eller ytterskallet, skal lages i stål eller betong, har ikke Kongsberg konkludert med. Skal den lages i stål, må den ballasteres eller festes med sugeanker på grunn av oppdrift. En betongsylinder behøver oppankring.
![ABB SmartPrat](https://images.gfx.no/80x/1672/1672165/ABB.png)
![Slik kan offshore olje- og gassproduksjon kutte utslipp av klimagasser](https://images.gfx.no/1000x333/2786/2786151/tfmc_deep-purple-green-hydrogen-technology.jpg)
Transport fra verft eller byggested kan gjøres med skip. Luftfylt tank kan slepes ut og senkes kontrollert på plass.
En pilotmodell av SSU skal være klar i løpet av året. Sent i 2017 eller tidlig 2018 skal konseptet være klart for fullskala.
Les også:
Kongsberg-AUV på leting etter MH370