TROMSØ: Subsea Storage Unit (SSU) er patentert, og prototyptesting av deler av systemet er i gang. Kongsberg Oil and Gas Technologies utvikler lagersystemet i samarbeid med Statoil og Lundin, med økonomisk støtte fra Norges forskningsråd.
På illustrasjonen Statoil har laget av sin 2020-drøm, havbunnsfabrikken, er en serie lagertanker med oval topp, dome, tegnet inn. I Kongsberg-konseptet er hver av dem beregnet å romme 25.000 kubikkmeter olje, og diameteren på hver tank vil være 40 meter.


Subseatankene tømmes via vanlige shuttle-tankere. Er lageret plassert i Arktiske strøk, planlegges tømming til isfri sesong.
– Vi ser på dette som et viktig bidrag til havbunnsfabrikken Statoil har planer om. Det er også godt egnet i områder med tøffe værforhold, som i Arktis, sa direktør for subseadivisjonen, Trond Weberg, i Kongsberg Oil and Gas Technologies da konseptet ble presentert på Norsk Undervannssymposium i Tromsø tidligere i måneden.
Han påpeker at miljøaspektet er viktig.
– Det blir ingen utslipp av flyktige organiske forbindelser, VOC, som man har ved bruk av lagerskip. Det er lett å operere, og det er liten risiko for ulykker, sier Weberg.
Les også: Dette er verdens største subsea-utbygging

Miljøsikring
Sikring mot lekkasje er prioritert. Doble barrierer skal hindre oljeutslipp.
Innertanken består av en plastduk, som er utviklet av svenske Trelleborg.
Tester av materialet pågår nå for å sikre at det tåler de kjemiske påvirkninger fra råoljen. Levetiden skal være minst ti år.
Ytterskallet kan lages av stål eller betong.
Dersom det blir rift i innerduken, vil olje samles i det indre kammer. I toppen er det flere sikringssystemer og kamre til å samle opp olje. Topplokket er dimensjonert for å kunne ta ut og sette inn ny bag. Før olje pumpes inn i plastbagen, vil tankrommet være vannfylt. Oljen i bagen fortrenger vannet.
Weberg sier at plastbager for lagring av drivstoff har vært i bruk i mange år, både sivilt og i forsvaret. Samme type bag har vært brukt til å frakte vann. De skal tåle et fall på 1000 meter uten å ryke.
Les også: Denne gravemaskinen kan jobbe på havbunnen
Flytes ut
Om domen, eller ytterskallet, skal lages i stål eller betong, har ikke Kongsberg konkludert med. Skal den lages i stål, må den ballasteres eller festes med sugeanker på grunn av oppdrift. En betongsylinder behøver oppankring.


Transport fra verft eller byggested kan gjøres med skip. Luftfylt tank kan slepes ut og senkes kontrollert på plass.
En pilotmodell av SSU skal være klar i løpet av året. Sent i 2017 eller tidlig 2018 skal konseptet være klart for fullskala.
Les også:
Kongsberg-AUV på leting etter MH370