Økonomiklasse på fly kan allerede være en prøvelse både for intimgrensene og klaustrofobien, men å skvise inn flere seter kan gjøre underverker for flyselskapenes lønnsomhet, og derfor prøver de gjerne febrilsk å få det til likevel.
Ryanair-sjef Michael O'Leary lanserte idéen om stående seter i 2012, men selskapet har siden lagt fra seg idéen.
Nå har den franske flyseteprodusenten Zodiac Seats fått innvilget et patent på en ny type setekonfigurasjon som kan få det til å gå kaldt nedover ryggen på den mest sindige av oss, blant annet omtalt av The Verge.
Les også: Airbus tilbyr "tjukkas-seter"
Hexagon
Konseptet, som Zodiac har kalt Economy Class Cabin Hexagon, baserer seg på at annethvert sete er vendt bakover, noe som skal kunne skvise inn sju seter i bredden på et smalbuksfly der det i dag er seks.
Fire seter i bredden er i dag ikke lov på et smalbuksfly med én midtgang, da passasjeren i vindussetet maks skal måtte komme forbi to seter for å komme til midtgangen.
Denne begrensningen vil Zodiac unngå ved å benytte oppfellbare seter, slik at avstanden mellom to rader vil kunne være så stor som nødvendig for å kalle det en midtgang (15 tommer under 25 tommer fra gulvet og 20 tommer over dette).
Les også: Så mye betyr én ekstra tomme for baken
Testflyger: Testflyger: – F-35 blir knust av F-16 i nærkamp
Farvel, intimgrenser
Det som også vil kunne oppfattes som noe spesielt, er at armlenene i dette konseptet vil "krysses" med personen i setet ved siden av, altså at du har armlenene til passasjeren ved siden av nærmere lårene dine enn dine egne armlener.
Bord og/eller underholdningssystem vil kunne få plass som vanlig på seteryggen foran, og Zodiac skriver i søknaden at setedesignet faktisk vil kunne ha en fordel for passasjerkomforten, og det er at du får bedre plass rundt skuldrene og armene, noe som kan være mangelvare i dag.
Hva tror du? Et mareritt eller en mulighet til enda billigere flybilletter?
Les også: Disse flysetene kan spare Norwegian for 55 millioner kroner