Sjelden har vi sett maken til pressemøte som i går, Elefanten er kommet til TV-markedet . Alt som kan krype og gå av journalister var innkalt for å få det glade budskapet. Vi ble rotert fra den ene til den andre og så vidt vi vet ble det gjennomført rundt 90 intervjuer i løpet av dagen.
Men så er da målet at alle nordmenn skal ha prøvd videotjenesten. Første måneden er gratis og de som fortsetter må ut med 79 kroner per måned.
Les også: Netflix og HBO kan sprenge nettkapasiteten
Norge et TV-episenter
– Ikke bare har vi en fantastisk mengde innhold. Vi har også en anbefalingstjeneste som vi har lagt veldig mye arbeid i. Etter hvert som folk ser på filmer og serier lærer programvareklienten det, og anbefaler annet innhold de kanskje også vil like. Med så mye innhold er kanskje den største utfordringen til folk å orientere seg, sier Netflixgründer Reed Hastings.
Norge er i følge Hastings det perfekte episenteret for TV over internett:
– Nordmenn er teknisk avanserte, har svært god bredbåndsforbindelse, svært ny penetrasjon av smartmobiler, nettbrett og andre dingser – og godt med penger, sier Hastings.
Les også: Elefanten er kommet til TV-markedet
Avansert teknologi
– Teknologiutvikling er viktig for oss. Det å gi 27 millioner kunder en veldig god opplevelse krever innsats, sier Neil Hunt, som er sjef for teknologiutvikling i Netflix.
Netflix har utviklet veldig mye av leveringsteknologien selv. Når de får inn materialet blir det komprimert i ti ulike varianter. Avhengig av hvilken dings folk ser på og nettforbindelsen bli den optimale varianten benyttet. Det varierer helt fra 100 kbit/ sek til over 5 Mbit/s.
Den høyeste oppløsningen som støttes er 1080P. Det vil si den samme som på Blu-ray, selv om bitraten, og dermed kvaliteten, er bedre på platene. Selskapet har arbeidet mye med måten de komprimerer videostrømmen på. En del av den egenutviklede algoritmen leter etter ansikter slik at de blir komprimert mest mulig skånsomt.
– Vi har også bygget vårt eget innholdsleveransenett. Det betyr at vi tar ansvar for overføringen så langt frem mot kundene som mulig og vi har allerede servere stående i Norge. Alle serverne er fylt opp med alt innholdet vårt slik at det blir minst mulig trafikk i nettet.
Les også:
Over alt
Selv det meste av innholdet fremdeles konsumeres på TV er det viktig for Netflix at kunden skal kunne bruke alle slags dingser, enten det er mobiltelefoner, nettbrett, PC-er eller spillkonsoller. De er snart klare med egne apper for både Windows 8 og Windows Phone 8.
– Vi er ikke på armbåndsur eller digitale briller ennå, men gi oss noen år så får vi se, sier Hastings.
Mer i vente
Det Netflix ikke vil si så mye om er hvor mye innhold nordmenn nå får tilgang til. Vi snakker ikke så mye om det, men om at det er nok kvalitetsinnhold til alle, var budskapet de formidlet. Likevel fikk vi vite at det kommer mer.
Typisk dobler mengden innhold seg i løpet av det første året etter at de har gått inn i et nytt marked, hevder de.
– Dessuten er alt innholdet tilgjengelig med norske undertekster. Eller dubbet til norsk som mange av barneseriene er, sier Ted Sarandos, som er innholdsansvarlig i Netflix.
Les også:
Vi er best
Det Netflix neppe var like fornøyd med var at MTG-eide Viaplay hanket inn journalister i kjølvannet av showet deres.
Ikke før hadde Netflix hadde fortalt om sitt nye tilbud, så var Viaplay-sjefen Niclas Ekdahl på banen og fortalte oss at de har mer innhold, samme pris og at innholdet kan lagres på iPhone og iPad i inntil 30 dager.
Det er ikke mulig med Netflix og det betyr at man kan laste inn underholdning på f.eks. nettbrettet og se det på hytta, eller på flyet hvor internettforbindelsen er for dårlig eller fraværende.
– Vi tester ut dette med iOS først, og så kommer nok andre plattformer senere, sier Ekdahl.
Les også: Her er Microsofts stikk til Apple og Spotify
Flere filmstudioer
– Det folk er aller mest interessert i er tilgang på nye filmer. Netflix har en kontrakt med et av de seks store Hollywoodstudioene, Warner. Vi har tre, Sony, Universal og Disney, mens C More har de to siste. Det betyr at vi kan tilby langt flere filmer i det vinduet som er tilgjengelig for oss som strømmer underholdning og som er mellom 6 til 12 måneder etter at filmen har gått på kino, sier Ekdahl.
Viaplay har reagert på konkurransen ved å redusere prisen til 79 kroner. I stedet for å drifte sitt eget innholdsleveransenett har de kontrakt med to av de største Akamai og Level 3.
Teknologien de bruker til strømmingen er også ganske lik, men maksoppløsningen er 720P og ikke 1080P. Likevel er bitraten den samme noe som vil betyr at kvaliteten ikke er så forskjellig som oppløsningen skulle tilsi.
– Vi har også et premiumtilbud til de sportsinteresserte. De får bl.a Champions League og Formel 1, men da koster det 199 kroner i måneden.
Les også:
Vil samle alt du har i lommeboka i mobilen
Brettkrigen om barna er i gang