Vi må ha hyppigere avganger, tre nye tunneler, nye trikkelinjer og lokale og regionale knutepunkt.
Det er hovedkonklusjonen når Jernbaneverket, Statens Vegvesen og Ruter legger frem planene for fremtidens kollektivtransport i Oslo og Akershus torsdag morgen.
Les også: Med disse på plass tør de færreste å råkjøre over Øresundsbroen
Krevende arbeid
– Oppdraget har vært å skissere en kollektivtrafikk som har tilstrekkelig kapasitet. Det mener vi vi har fått til i arbeidet mot denne konseptvalgutredningen, sier jernbanedirektør Elisabeth Enger.
I arbeidet med løsningen har transportetatene invitert hele transportnæringen til tre store arbeidsverksteder.
Det ble tilsammen levert inn 120 ulike forslag til hvordan hovedstadens kollektivløsning bør være.
I januar presenterte arbeidsgruppen fire løsninger de mente ville løse transportutfordringene på best mulig måte.
– Den endelige løsningen vi har endt opp på er ikke en av disse fire, men en kombinasjon av dem. Det har vært utrolig krevende å finne en endelig løsning, men vi tror en kombinasjon av disse er den beste løsningen for Oslo på sikt, sier Enger.
Les også: Ruter-sjefen om den utskjelte trikken, elbusser, leddbusser og biodrivstoff
Hyppige avganger
Hyppige avganger, er ifølge transportetatene et av de aller viktigste tiltakene for å få flere til å velge kollektivt.
– Vi mener det er behov for avganger hvert femte minutt i indre by og på de strekningene utenfor som har eller får et godt markedsgrunnlag, sier Enger.
Videre anbefales det avganger hvert tiende minutt i ytre by i Oslo, samt sentrale områder og knutepunkt i Akershus.
Videre vil det være avganger hver 30 minutt på regionale ruter.
Les også: Nå går hurtigtoget mellom Oslo og Stockholm
Nye tunneler
Et avgjørende punkt for å bedre kollektivtransporten i hovedstaden er også nye tunneler, ifølge arbeidsgruppen.
– Vi mener det må bygges ny metrotunnel fra Majorstuen til Bryn som er knyttet sammen med dagens tunnel på Stortinget, sier Enger.
Videre anbefaler arbeidsgruppen to nye jernbanetunneler.
– En som skal gå paralellt med dagens tunnel fra Oslo S til Lysaker via Nationalteateret, og en fra Nationalteateret via Bislett og Økern, til hovedbanen i Alnabruområdet, forteller Enger.
Les også: Dette systemet blir påbudt i alle norske biler
Nye trikkelinjer
For å øke kapasiteten ytterligere foreslås det å etablere en ny trikkelinje på Rung 2 fra Majorstuen til Carl Berner, Helsfyr og Bryn, samt en ny trikkelinje fra Bryn til Økern og Sinsen.
– For å få alt dette til å fungere som ønsket, må vi i tillegg etablere flere gode lokale og regionale knutepunkt, sier Bernt Reitan Jenssen, Administrerende direktør Ruter.
Han forklarer at det er viktig å etablere en byport både øst og vest i byen, henholdsvis på Bryn og Lysaker.
– Vi trenger flere lokale knutepunkt i Oslo by, understreker Jenssen.
Hjemsøkt av feil fra 70-tallet: Hjemsøkt av feil fra 70-tallet: Svensk jernbane sprekker opp
Ikke ferdig
Til tross for at selve tiltakene er presentert, ble det ikke presentert noe prisanslag på hva forslagene fra etatene vil koste.
– Vil komme tilbake til utbyggingsrekkefølger og anslagene for prislappen i slutten av september, sier Enger.
Etatene vil også jobbe videre med planer for å begrense bilbruken i byen.
– Hvordan vi skal få til dette må vi komme tilbake med på et senere tidspunkt, sier fungerende veidirektør Lars Aksnes.