Sent søndag kveld ble E6 gjennom Namskogen i Nord-Trøndelag stengt etter at det øverste laget med betong løsnet fra Håpnesbrua.
Rundt fire kvadratmeter av slitelaget på bruas nordside har løsnet, og det er uvisst hvor lang tid det vil ta å få brua kjørbar igjen.
Gammel metode
Store mengder regnvær og skiftende temperaturer skal være årsaken til oppløsningen av slitelaget.
– Det er vanskelig å si akkurat hva som har skjedd. Men det har nok gradvis kommet mer og mer vann inn mellom brudekket og slitelaget. Når dette vannet har frosset har slitelaget blitt sprengt løs, og gått i oppløsning nå når væromslaget kom, sier Svein Aasan, ingeniør i Statens Vegvesen.
Han forklarer at brua er gammel, og at det er slitelaget som er lagt på i etterkant, når brudekket begynte å bli slitt, som har gått i oppløsning.
– Det har nok aldri vært hundre prosent forbindelse mellom slitelaget og brudekket under det. Brua er gammel, så slitelaget er ikke lagt på med dagens standarder, sier Aasan.
Les også: Oppsto enorme synkehull da Vegvesenet bygget bru i kvikkleire på E18
Ville ikke skjedd med ny bru
Det er ikke uvanlig å legge nye slitelag på gamle bruer. Men måtene man gjør dette på har endret seg opp igjennom årene.
– Når vi legger på slitelag i dag legger vi en helt vanntett membran mellom brudekket og slitelaget så det ikke kommer fukt inn i selve konstruksjonen. Det var ikke like vanlig før, og har ikke blitt gjort på Håpnesbrua, sier Aasan.
– Ville det samme skjedd dersom slitelaget på Håpnesbrua var lagt på med dagens standard?
– Nei, med dagens metoder ville det ikke kommet vann mellom lagene, så dette ville ikke skjedd.
– Finnes det mange eldre bruer uten membran mellom brudekke og slitelag i Norge?
– Ja, dette var en helt vanlig måte å oppruste bruer på tidligere. Vi har mange bruer med betongslitelag som fungerer utmerket og har ligget i mange år. Det er vanskelig å si hvorfor det løsnet på akkurat denne brua.
Les også: Slik kan Skjeggestadbrua reddes
Midlertidig løsning
Det har blitt gjort undersøkelser av brua i løpet av natten. I løpet av dagen skal også brukonstruksjonen undersøkes.
Men det er ifølge Vegvesenet ikke noe som tyder på at det er noe galt med selve konstruksjonen.
Aasan tror ikke det vil bli aktuelt å legge på noe nytt slitelag på brua før mot sommeren.
– Det vi vil gjøre nå er å fjerne all løs betong med gravemaskin og frese bort alle skarpe kanter. Jeg regner med det vil være mulig å kjøre rett på brudekket en periode, før vi får på et nytt slitelag utover våren eller mot sommeren, sier han.
– Vil man da legge på tilsvarende slitelag som det som har gått i oppløsning?
– Nei, da vil man legge membran med asfalt oppå, sier Aasan.
Les også:
Norske bruer trenger vedlikehold for opp mot 19 milliarder