Det er ingen gode argumenter for at dem som kjører med alternativt drivstoff på tanken skal slippe å være med på resten av bilistenes spleiselag.
Gass og biodiesel
Det mener Finansdepartementet som nå foreslår å fase ut avgiftsfritaket på biodiesel og innføre energiavgift også på naturgass og LPG som benyttes som motorbrennstoff til motorvogner.
– Det meste av kostnadene ved bruk av personbil er knyttet til ulykker, kø og støy. Dette er kostnader som i liten grad varierer med valg av drivstoff. Dette taler for at også alternative drivstoff, som i dag er avgiftsfrie, ilegges drivstoffavgifter, heter det i forslaget til neste års statsbudsjett.
Som blir møtt med kraftige reaksjoner:
Fritak fases ut
I dag er drivstoffavgifter på 4,46 kroner per liter for svovelfri bensin (under 10 ppm svovel) og 3,50 kroner per liter svovelfri autodiesel. Disse satsene foreslås prisjustert med 1,8 prosent.
Avgiftsfritaket som inntil nå har vært på biodiesel foreslås altså faset ut – halv avgift i 2010 og full avgift året etter.
Tidligere i år ble det innført påbud om at minst 2,5 prosent av drivstoffet i veitrafikken skal være biodrivstoff. Det øker til fem prosent neste år.
I praksis har dette blitt oppnådd ved at all diesel har blitt iblandet fem prosent biodiesel. Ergo blir dieselprisen med dagens satser 17,5 øre dyrere per liter.
For 100 prosent biodiesel blir det altså 1,78 kroner per liter i avgift neste år.
Spikeren i kista
Gøril L. Andreassen, miljøbiltalskvinne i Zero, karakteriserer budsjettforslaget som spikeren i kista for både produksjon og bruk av høyholdig biodrivstoff i Norge.
Hun peker på at mer biodrivstoff er et av de mest effektive tiltakene for å redusere klimagassutslippene fra veisektoren fram mot 2020, og at dette er noe både Miljøverndepartementet og Samferdselsdepartementet har satset på fram til nå.
– Dette vil heller ikke gi større inntekter til staten, så det er et helt uforståelig grep regjeringen gjør her. Det er nesten så jeg tror det er et arbeidsuhell, sier Andreassen til Teknisk Ukeblad.