General Motors' velkjente plug-in-hybrid Chevrolet Volt bytter på vei over Atlanteren.
I Europa skal den selges med Opels lynemblem i grillen.
Spiller på strøm
Opel Ampera er navnet på bilen som vises for første gang på bilutstillingen i Genève den andre uka i mars.
GM-konsernet, som har eid Opel i 80 år, har med andre ord valgt å spille på elektrisk strøm (ampere) i stedet for spenning (volt) når de lanserer sin plug-in-hybrid.
Litiumpakke
Mens det er noen små forskjeller i eksteriøret, skal det meste av den teknologiske innmaten i Opel Ampera tilsvare Chevy Volt.
Det vil si litium-ion-batterier med en liten forbrenningsmotor som øker rekkevidden.
Batteripakken alene skal gjøre Opelen i stand til å kjøre 60 kilometer. Går turen til hytta på fjellet, må bensinmotoren generere den ekstra strømmen som trengs.
– 60 km er nok
– Ampera passer kjøremønsteret til de fleste forbrukere i Europa. For eksempel kjører om lag 80 prosent av tyske sjåfører kortere enn 50 kilometer om dagen, heter det i en pressemelding fra Opel.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Det er ikke satt noen dato for når Opel Ampera kommer for salg, men det er varslet ytterligere informasjon om bilen i Genève.
Chevy Volt skal være i på veien mot slutten av 2010.