...men hun får bare brøkdelen av presseomtalen.
Debatten på Twitter når ofte ikke de redaksjonelle mediene, ifølge medieovervåkingsbyrå.
Analysesjef i Retriever, Kristina Nilsen, mener det ikke er en veldig klar sammenheng mellom tallet på tweets og redaksjonelle artikler.
– Twitter har blitt til en kanal som bærer seg selv, der det foregår en del debatter som ikke blir tatt av redaksjonene. Velgerne har fått en egen kanal der de kan nå fram til politikerne med sine innspill og spørsmål, og det skaper større interaksjon enn det redaksjonelle medier gjør, sier hun.
Les også: Smarttelefonen er den største sikkerhetstrusselen mot internettvalg
Den nye valgstanden
Retriever har målt aktiviteten til partiene og partilederne på Twitter i tidsrommet 12. august og 8. september. På samme tid har de sett på hvor mange ganger disse aktørene har blitt omtalt redaksjonelt.
Av analysen går det fram at det er de største partiene som tvitrer minst, men får mest redaksjonell omtale. De minste partiene tvitrer mest.
Politiker-Norges ukronede Twitter-konge heter Audun Lysbakken (SV), med Trine Skei Grande (V) like bak.
Nilsen tror politikernes og partienes stadig utvidede bruk av sosiale medier skaper større demokrati i valgkampen. Velgerne trenger ikke lenger møte opp fysisk på valgstanden for å kunne snakke med politikerne under valgkampen.
– I sosiale medier kan velgerne henvende seg direkte til partiene og politikerne, og skape debatter. Ikke minst gir det folk i distriktene større tilgang til politikerne. Jeg mener politikernes bruk av sosiale medier er udelt positiv, sier hun.
Les også: Feil i krypteringen av e-stemmer
– Komplementerende kanal
Analysesjefen mener det har blitt kjempeviktig for norske politikere å være gode på sosiale medier.
– Jo bedre de behersker denne ekstra kanalen, jo bedre er det. Men det gjelder å velge hvilken plattform en ønsker å være på. Frp har til forskjell fra de andre partiene konsentrert seg om Facebook i stedet for Twitter, kanskje fordi det er oppfattet som en mer folkelig kanal. Det handler om hva slags velger en ønsker å treffe, sier Nilsen.
Nilsen i Retriever understreker at partiene må være aktive når de først gjør seg tilgjengelige for velgerne på sosiale medier.
– De må være der hele tiden, og svare på spørsmål som kommer, og bidra i debattene. Det mest skadelige er at å kaste ut noe, og så ikke følge det opp når diskusjonen fortsetter, sier Nilsen.
Hun mener det ikke er utenkelig at partiene kan vinne nye velgere på sin tilstedeværelse på sosiale medier.
– Dette gjelder alle partiene, også de små. Blant annet Venstre satser stadig mer på Twitter, og Trine Skei Grande peker seg ut blant de mest aktive politikerne der. Det kan absolutt virke inn på mobiliseringen av velgere.
Les også:
– Internett er viktigere enn motorveier