Kjøring på rødt lys, kjøring med promille, kjøring uten hjelm, kjøring uten sikkerhetsbelte, kjøring over fartsgrensen og kjøring i feil fil.
Hvis transportrådet i EU får det som de vil, vil det bli fri flyt av kjøretøyinformasjon og opplysninger om brudd på disse trafikkreglene fra mai neste år.
15 prosent av bøtene
Hovedmålet er at utlendinger ikke skal kunne bryte trafikkreglene uten å risikere bøter hjem i postkassa.
EU anslår at utenlandske sjåfører utgjør fem prosent av trafikken. Samtidig står de for 15 prosent av fartsbøtene. De fleste av dem slipper unna ustraffet.
Landene er ikke i stand til å følge opp bøtene når bilistene har forlatt landet.
Med det nye direktivet vil andre lands myndigheter få tilgang på de norske kjøretøyregistrene og hvem som eier bilene som har vært involvert i trafikkforseelsen.
Les også: Vegvesenet: – Skift til vinterdekk nå. NAF: – Vent så lenge som mulig
Sparer 400 liv
I fjor mistet 26.000 mennesker livet på europeiske veier. Ifølge en EU-studie vil direktivet om trafikkforseelser spare opp mot 400 liv i året.
Forslaget har tidligere vært oppe, men direktivet fra 2011 ble kjent ugyldig av EU-domstolen.
Årsaken var at det var blitt brukt feil lovgrunnlag. Det skulle ikke ha vært basert på strafferettslovgivningen, men på unionens trafikksikkerhetslovgivning.
Det feilaktige lovgrunnlaget i direktivet innebar at medlemsland som ikke deltar i det europeiske politisamarbeidet Schengen, kunne reservere seg mot direktivet.
Nå blir også Danmark, Irland og Storbritannia en del av systemet. Transportrådet foreslår at disse landene får utsatt frist til 2017.
Les også: Denne motorveien i Østfold kan bli skiløype enda en vinter
Tregt system
Advokat og seniorrådgiver André Fimreite i NAF tror direktivet vil la vente på seg også denne gangen.
Han utelukker ikke at det kan bli heftig debatt når forslaget kommer opp til godkjenningsdebatt i EU-parlamentet, trolig i desember.
– Det ville ikke overraske meg om direktivforslaget blir sendt tilbake til transportrådet for videre behandling, sier Fimreite.
Han sitter i en arbeidsgruppe i det internasjonale bilforbundet, FIA. Fimreite tror konsekvensene for personvernet vil bli særlig debattert. Det vil være en forutsetning at utvekslingen av data knyttet til trafikkforseelser, ikke bryter med unionens personvernlovgivning.
Europeiske prikker?
Da direktivet først ble forsøkt innført, ble det påpekt at dette ikke var et forsøk på å harmonisere straffene for brudd på trafikkreglene i EU og EØS.
Fimreite ser imidlertid for seg at det i fremtiden muligens kan bli aktuelt å innføre et felles europeisk system for prikkbelastning, selv om dette blir avvist som et alternativ akkurat nå.
Han tror reaksjonene vil bli sterke fra innbyggerne i enkelte land, dersom dette vurderes innført.
– Blant annet har Tyskland på enkelte områder en enda sterkere personvernlovgivning enn Norge.
Les også:
App skal «tvinge» bilene ut av denne byen