Stortinget har satt av fem milliarder kroner til å kjøpe fire F-35A treningsfly.
Nå skal produksjonskontrakten skrives, og med den kommer også den konkrete prisen Norge faktisk må betale for de første flyene.
– Det gir oss en god indikasjon på hvorvidt kostnadsanslagene vi har basert oss på faktisk holder, noe alt tyder på at de vil gjøre, sier programdirektør for Kampflyprogrammet, Anders Melheim på Kampflyprogrammets egne nettsider.
Norske fly om to år
Det flernasjonale programkontoret for F-35 i USA, Joint Project Office (JPO), ble tirsdag enige med produsenten Lockheed Martin om produksjon av 71 fly innenfor produksjonskontrakt seks og sju (LRIP 6/7).
Dette er fly som skal leveres til USA, Storbritannia, Australia, Italia og Norge.
LRIP 6-leveransene starter om et år og LRIP 7 året etter. De to første norske treningsflyene skal produseres innen LRIP 7 og skal etter planen leveres i slutten av 2015.
De fire norske treningsflyene blir værende i USA. Opptreningen av norske flygere starter i 2016, tidsnok til at de kan ta imot de første flyene som kommer til Norge året etter.
Les også: Slik skal fremtidens jagerflygere trene
Kostnadsutviklingen
Ifølge Kampflyprogrammet blir den endelige prisen for produksjonskontrakt seks og sju først klar i slutten av august.
Men Lockheed Martin har annonsert at prisen for fly innenfor LRIP 7 vil bli redusert med åtte prosent sammenlignet med LRIP 5.
Denne produksjonskontrakten gjelder kun for de to første treningsflyene til Norge.
– De neste to flyene skal bestilles under neste kontrakt så snart den er klar, og denne igjen vil følges av kontrakten for de første seks flyene i hovedanskaffelsen. På denne måten, med stadig nye kontrakter, kan vi hele tiden følge med på kostnadsutviklingen i programmet. Deter selvsagt svært viktig for oss, sier Melheim.
Les også:
– F-35 er det beste flyet som er laget