I løpet av året vil du kunne få legebehandling over internett.
Helsedirektoratets veivisertjeneste Helsenorge.no i ferd med å utvikle en løsning som skal gjøre det mulig for innbyggere å kommunisere digitalt med helsetjenesten.
Og fastlegen er først ut.
– Her skal du på en sikker og trygg måte kunne ha en elektronisk dialog med legen, uansett hvor du måtte være, og uten at du trenger å vente på telefon eller ta fri fra jobb for å møte opp på legekontoret, sier avdelingsdirektør for helseportalen Roar Olsen i Helsedirektoratet.
Følgende tjenester er på tegnebrettet:
- Elektronisk konsultasjon med fastlegen, som gir deg råd og behandling uten at du møter opp på legekontoret, dersom legen mener det er forsvarlig
- Bestille time hos fastlegen
- Fornye resepten din
- Stille ulike spørsmål (kalt e-kontakt)
Les også: Slik kan smartbriller brukes under en operasjon
Personlig arkiv
Kommunikasjonen foregår ved at lege og pasient skriver til hverandre gjennom en sikker påloggingstjeneste gjennom Id-porten til helsenorge.no.
Slik digital dialog med fastlegen skal etter planen prøves ut i løpet av andre halvår 2014.
I utgangspunktet skal alle offentlige tjenester kjøres over Altinn, men det er ikke tilfelle her.
– Altinn er ikke i bruk her. Helsenorge.no er en egen plattform eiet av Helsedirektoratet og driftet av Norsk Helsenett, sier Olsen.
E-dialogen krever at informasjonen oppbevares på en forsvarlig måte, og her er løsningen et nasjonalt personlige helsearkiv.
Dette skal inneholde relevant helseinformasjon om deg, enten det kommer fra din fastlege, et sykehus eller detaljer du selv laster opp fordi du syns det er nyttig å ha det tilgjengelig.
Les også: Visste du at øret har innebygget hørselvern?
Kamp mellom tre
I fjor kjørte direktoratet i gang en anbudskonkurranse på dette arkivet. I konkurranse med Capgemini og Evry, sikret Tieto seg kontrakten.
Den omfatter arkivløsningen og nødvendig integrasjon, blant annet med helsenorge.no.
Avtalen har en verdi på opp til 40 millioner kroner.
Første løp går til 2018, mens det er muligheter for forlengelse knyttet til vedlikehold.
Konserndirektør for Tieto Healthcare Scandinavia Bjørn Myrvold slipper å snekre en løsning fra bunnen av.
– Vi har levert en lignende løsning til det svenske helsevesenet, sier Myrvold til Teknisk Ukeblad.
I praksis handler det om en Documentum-løsning fra EMC.
Les også: Norsk helsesektor henger etter med digitale løsninger
Kjernejournal
Fra før har direktoratet kommet i gang med piloter på Kjernejournalen.
I Rogaland og Trøndelag tester helsepersonell og pasienter tilgang til en denne digitale pasientjournalen. Her ligger de mest sentrale opplysningene som er nødvendige i en kristesituasjon, som diabetes eller medisin-allergi.
Det personlige arkivet er derimot for den enkelte innbygger.
– Vi snakker ikke om et helseregister eller en journal. Det er privatpersoners eget arkiv over sin dialog med behandleren sin. Løsningens primæroppgave blir å understøtte innbyggertjenestene som helsenorge.no bygger, forklarer avdelingsdirektøren.
Digital dialog med fastlegen skal etter planen prøves ut i løpet av andre halvår 2014.
Les også: Sveriges «Nav» går over til Linux
Last opp bilder og puls
Over tid vil det personlige helsearkivet kunne benyttes til å lagre også andre typer informasjon.
Her har Tieto ideer på lager.
– Data om for eksempel blodsukker, puls eller blodtrykk vil etter hvert bli enkelt å registrere med egne sensorer, blant annet med smarttelefonen. Disse kan du laste opp i arkivet, sier Myrvold.
Han ser også for seg at du selv kan laste opp bilder for at fastlegen skal kunne følge opp en enklere sårskade.
– En stor andel legebesøk handler om slike ikke-alvorlige saker som ikke krever fysisk oppmøte hos lege. Her ligger det muligheter for å avlaste helsevesenet og frigi ressurser til tyngre pasientgrupper, sier den skandinaviske helsedirektøren.
Les også: Slik vil han styrke helsevesenet med ny teknologi
Smarttelefon
De første skrittene i den retning blir tatt allerede i år.
– Helsenorge.no vil i løpet av 2014 også gjøres responsivt, slik at brukere får en god opplevelse også ved bruk av smarttelefon og nettbrett, sier Roar Olsen.
Et spørsmål er hvordan fastlegen skal få betalt for digitale konsultasjoner.
Her har myndighetene vært tidlig ute og kom med regler for e-konsultasjon allerede i fjor sommer.
Her kommer det frem at en time på nettet ikke nødvendigvis vil være kjappere enn vanlig oppmøte:
Fastlegen har en frist på fem dager til å svare pasienten.
Les også: