Bilnavigasjon har gjennomgått en stor teknisk utvikling gjennom en årrekke. Ikke bare selve kartene er blitt bedre, men også utstyret som viser sjåføren riktig retning. Det startet med kart på små skjermer, enten i bilens dashbord, eller i en PNG gjerne kalt GPS, som vi festet i frontruta.
Nå har de nyeste bilene et head-up display som viser kart og piler direkte på frontruta, slik jagerfly har hatt lenge.
Men selv det er ikke bra nok, mener Vitaly Ponomarev. Han er gründer i det sveitsiske selskapet WayRays og hjernen bak teknologien.
Det er mulig å få en enda bedre opplevelse, og løsningen de har utviklet, er holografisk. Informasjonen skal sveve tredimensjonalt foran bilføreren. Det gir en helt annen og mye bedre opplevelse.
Laserprojektor på dashbordet
Det er ikke flust med holografiske bruksområder ennå. Den mest kjente er fra Star Wars filmene, der folk kommuniserer med små tredimensjonale modeller foran seg. Det er den ultimate formen for videokonferanse, selv om fremtidsvisjonene fra 1977 sikkert lar seg forbedre i dag.
For å flytte bildet opp i synsfeltet til føreren har det sveitsiske selskapet WayRay utviklet en liten laserprojektor som monteres på dashbordet. Den inneholder en mikromekanisk brikke som fordeler laserstrålene, slik at de danner et pikselmønster og blir til et bilde.
Men selv om bildet skal sveve foran bilføreren, må laserstrålene ha noe å projisere mot – og det er jo ikke mulig å henge opp et lerret foran frontruta.
– Vi projiserer bildet på en tynn, transparent film vi klistrer på frontruta, forteller Ponomarev.
– Den fungerer som et filter, og reflekterer bare tre ulike bølgelengder – en rød, en grønn og en blå. For at den ikke skal forstyrre synsfeltet reflekteres bare et tre nanometer smalt bølgeområde i hver farge, altså bare ni av de 300 nanometrene av fargespektret øyet er i stand til oppfatte, sier han.
Ser trafikkskiltene nærme seg
Poenget med den holografiske gjengivelsen er at piler, tall og andre objekter vil sveve i synsfeltet, og man vil se dem nærme seg etter hvert som man kjører mot skilt, veikryss, avkjøringer og andre ting langs veien.
– For føreren vil det se ut som om figurene befinner seg utenfor bilen. Den laserbaserte teknologien gjør at vi kan få en svært høy bildekvalitet, forklarer Ponomarev.
– Alle bilprodusentene tenker i denne retningen nå. De har skjønt at frontruta kan være perfekt for å formidle informasjon til føreren uten å avlede oppmerksomheten hans fra veien. Det kan være navigasjon, underholdning og alle slags meldinger fra bilen, fortsetter han.
- Hydrogenbiler: Det finnes knapt hydrogenbiler - allerede konkurrerer selskapene om å levere drivstoff
Tar ti minutter å montere
Den første utgaven av systemet vil bli tilgjengelig i løpet av 2016. Utstyret kommer i form av en projektor som monteres på dashbordet, og en optisk film til frontruta.
Projektoren, som har fått navnet Navion, vil belyse et felt 13 grader bredt og seks grader høyt felt på frontruta. Den første utgaven av projektoren vil projisere to farger, rødt og grønt, og tonene imellom.
Utstyret vil kunne monteres på ti minutter, og 80 prosent av alle bilene på markedet – det vil si de som har den vanligste vinkelen på dashbordet – vil kunne bruke løsningen.
Navion-projektoren inneholder også et kamera, og en rekke sensorer, som akselerometre og gyroskoper, som gjør det mulig å analysere veien og posisjonere bildene direkte på veien foran bilen.
I følge Ponomarev vil produktet koste 500 dollar ved lanseringen, men han venter at det vil bli billigere i løpet av et års tid.
- Biltest: Dette er de sikreste bilene
Åpne kart og brukergenerert informasjon
Systemet kan koble seg til både iPhone og Android-mobiltelefoner, men de har valgt å benytte Open Maps som karttjeneste.
– Dette er en toveis løsning som gjør det mulig for alle som bruker systemet, å forbedre kartene og annen informasjon. De kan legge inn informasjon som vi kan ta imot og bearbeide i nettskyen til glede for alle brukerne. Dette er crowdsourcing av kart og trafikkinformasjon, mener Ponomarev.
– I tillegg kobler vi oss til ulike tjenester for trafikkinformasjon som allerede ligger i mobil- og kringkastingsnettet, slik at vi kan gi opplysningene til sjåføren.
– Vi har også laget en liten OBD 2-dongle som kan hente ut informasjon fra bilens datasystem og vise f.eks fart, forbruk, gjenværende drivstoff og andre opplysninger som normalt finnes et annet sted på dashbordet, forteller gründeren.
Kan bli standardutstyr i biler
WayRay er kommet godt i gang i USA, der Orange Business Services leverer det som trengs av mobilsamband og og tjenesteadministrasjon. Nå snakker selskapet med en rekke bilprodusenter, og i fremtiden vil det være aktuelt å bygge projektoren inn i bilenes dashbord.
Da kan projeksjonsbredden økes til 30 grader og man vil kunne projisere alle de tre primærfargene, slik at objektene i synsfeltet vises i naturlige farger.
– Vi er også i ferd med å bygge en programvareplattform som gjør det enkelt for bilprodusentene å bygge egne apper og tjenester til systemet, sier Ponomarev.
- Selvkjørende biler: Vil lage taxi-tjeneste med selvkjørende biler