De første prosjektene som skal ta i bruk kommunikasjon mellom vei og bil er på gang. Norske Aventi Technolgy, som blant annet leverer deteksjonsteknologi til tunneler, skal i gang med et pilotprosjekt i regi av Statens Vegvesen.
Dette er en del av arbeidet med å ta i bruk intelligente transportsystemer (ITS) i Norge. Kommunikasjon mellom bil og vei, eller bil og bil, kalles V2I (kjøretøy til infrastruktur) og V2V (kjøretøy til kjøretøy), og samles under begrepet V2X.
De europeiske standardene for dette er alledere definert under ETSI-ITS, og omfatter i tillegg andre transporttyper enn veitrafikk.
Les også: Studenter fant løsning på parkeringsproblem i Oslo
Moden standard
– Standarden er relativt moden, og beskriver det meste du trenger. Nå må den rulles ut slik at man kan finne ut av reell problematikk, sier Admir Bitanga, teknisk sjef i Aventi Technology.
Det skal tas i bruk intelligente transportsystemer (ITS) i Norge. Dette er vedtatt i Nasjonal Transportplan, og målet er å finne løsninger for hvordan ITS kan bidra til bedre trafikksikkerhet, bedre utnyttelse av kapasitet og bidra til miljøvennlig transport.
I forbindelse med fremleggingen av NTP ba samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen om konkrete forslag til utbygging av slike tjenester. I tillegg foreligger det en proposisjon til Stortinget om lov om intelligente transportsystemer, som skal sette krav til at ITS inkluderes i nye veiprosjekter.
Aventi er involvert i utviklingen av ITS-systemer, og skal på oppdrag fra Statens Vegvesen teste ut en ITS-enhet plassert i veikanten, en såkalt road side unit (RSU), og installere om bord-enheter (OBU) i Vegvesenets biler. Dette muliggjør V2V- og V2I-kommunikasjon.
Dette er et forsknings- og utviklingsprosjekt i samarbeid med Triona og VisionTech i Trondheim, som sammen med Statens Vegvesen har dannet et prosjektkonsortium med delfinansiering fra Innovasjon Norge.
Nasjonal Sikkerhetsmyndighet om ITS: – Bilene har ukjente sikkerhetshull som åpner for hacking
Skal testes ut i Trondheim
Om noen måneder settes det første prosjektet i gang.
– I første omgang er det en teststrekning i Trondheim hvor Vegvesenet har satt opp infrastruktur som det er mulig å teste slike prosjekter i. Der vil vil få sjekket at utstyret virker. Så er tanken at det skal settes opp i en tunnel i Bodø, og vi håper på å få det på plass i en tunnel i Trondheim og i Oslo, sier Bitanga.
Installasjonen i Bodø skal være permanent, ettersom teknologien er moden nok til at den kan rulles ut. Meldingssettet er definert, og det er lovbestemt at 5,9 GHz-frekvensen skal brukes til formålet. Oppdateringer i ETSI-ITS-standarden kan rulles ut som programvareoppdateringer.
Målet er i første omgang at Vegvesenet skal gjøre seg erfaringer som skal danne grunnlag for fremtidige tekniske spesifikasjoner for veiprosjekter med ITS.
Oljekuttene kan være årsaken: Her faller trafikken for første gang siden 70-tallet. Oljekuttene kan være årsaken
Kobler seg rett på tunnelen
Veikantenhetene som skal settes ut i forbindelse med tunneler er koblet opp mot tunnelens OPC-server, altså systemet som overvåker trafikk og annet i tunnelen. Det vil si at situasjoner som detekteres av tunnelens systemer plukkes opp av veikantenheten direkte. Det er ikke nødvendig med noen kommunikasjon med Veitrafikksentralen.
– Konseptet er at informasjonen skal være så sanntid som mulig. Systemet skal fungere selv om kommunikasjonen med Veitrafikksentralen blir brutt, sier Bitanga.
Skulle noe skje vil enheten sende ut informasjon til biler i nærheten. Dette sørger for at føreren får informasjon om eventuelle situasjoner som har oppstått i tunnelen. Det kan for eksempel være at kamerasystemene har detektert at en bil har mistet last, at det kommer en bil i feil kjøreretning, eller at det er gående i tunnelen.
Dermed kan føreren unngå å kjøre inn i en tunnel hvor en situasjon har oppstått. Informasjonen får føreren i god tid før han kjører inn i tunnelen.
Slike systemer er ikke bare aktuelt for tunneler, men i praksis hele veinettet. For eksempel kan det brukes i sentrumsområder, hvor kryss kan overvåkes bedre. Informasjon som fartsgrense og om det er rødt lys kan formidles.
Les også: Nå kan du møte på selvkjørende lastebiler på veien
Blir standardutstyr
På sikt skal slike systemer installeres som standard i nye biler. Det vil imidlertid bli mulig å kjøpe enheter som kan settes inn i eldre biler også, og det er en slik løsning som skal testes ut i Vegvesenets biler.
Enheten kobles til bilen via OBD2-grensesnittet, altså diagnosekontakten du finner i alle nyere biler og til dels eldre biler. Dette er imidlertid et sideprosjekt for Aventi. Det er tunnelsikkerhetsprosjektet som har hovedfokus.
Dette vil også gjøre det mulig for bilene å formidle informasjon mellom seg. Det kan for eksempel være om en bil lengre fremme bremser hardt. Da får biler bakover et varsel om dette.
– Bilene kan fortelle hverandre ting. Du kan bruke bilen for å sende meldignen videre. Om en bil plukker opp en melding, kan den sende den videre til bilene bak. Du kan få mye rekkevidde bakover ved å sende fra bil til bil, sier Bitanga.
Nøyaktig hva slags informasjon som skal utveksles, er opp til bilprodusentene, og det kommer antakeligvis til å være noen forskjeller her fra bil til bil.
Det har vært lignende norske testprosjekter som det som settes opp i Trondheim. Dette er imidlertid første gang det testes ut med ETSI-ITS-standarden, som etter alle solemerker blir vanlig om få år.
Et amerikansk system er allerede utviklet, basert på samme teknologi. Radioutstyret og frekvensen som skal brukes der er den samme som her, men meldingssettet er ikke det samme, ifølge Bitanga. Det amerikanske systemet kan tas i bruk allerede i 2017.
Les også: Vil bruke russisk romteknologi for å få bilene til å snakke sammen