Bærumstunnelen mellom Lysaker og Sandvika Lys i tunnelen for Vestkorridoren .
Før persontogene slipper til søndag, skal det kjøres godstog i tunnelen et par døgn for å få pakket sporene godt nok før passasjertogene slipper til.
Bærumstunnelen: Lys i tunnelen for Vestkorridoren
Merkedag
Det første godstoget kjører inn i Bærumstunnelen fredag 26. august klokken 04:14.
Et flytog fra Sandvika klokken 04:24 søndag 28. august blir det første toget som går gjennom tunnelen med passasjerer, og det første NSB-toget kjører inn fra Lysaker-siden 06:41.
Strekningen åpnes offisielt en uke etter trafikken er satt på: Fredag 2. september.
Les også: Bærumstunnelen: Sveiser sammen Østlandet
Øvelse i kveld
I kveld arrangeres en stor redningsøvelse i tunnelen, slik at ansatte i alle nødetatene blir kjent med evakueringsmuligheter og redningsforhold.
Denne øvelsen skulle egentlig bli gjennomført i juni, men har blitt utsatt til i dag fordi alle tekniske installasjoner måtte være på plass først.
BILDESERIE: Bærumstunnelen blir til
Store tall
Første salve i tunnelen ble avfyrt i juni 2007.
Siden den gang er det støpt 1000 meter betongkulvert og sprengt og pigget bort 1.270.000 kubikkmeter fjell. Det er brukt 20.600 betongsviller, 24.800 meter 60-kilos skinner og 16.000 kubikk med pukk for å lage 6,7 kilometer nytt dobbeltspor.
Arbeiderne hadde i juni lagt ned 1.465.234 arbeidstimer på 1.511 dager i prosjektet, som har hatt en prislapp på 3,1 milliarder kroner. På det meste har 200 personer fordelt på fire skift i døgnet og fire entrepriser jobbet på strekningen.
BILDESERIE: Slik sages fjell med wire
Flere tog
Når tunnelen åpner vil det gi plass for 22 tog i timen vest for Oslo, mot 11-12 tog pr. time i hver retning frem til nå.
Alle tog vil spare 3-4 minutter mellom Lysaker og Asker, og sammen med sommerens Kleppa: – Oslo S-utbyggingen gikk etter planen blir innspart reisetid og punktlighet for pendlerne godt merkbar, mener Jernbaneverket.