Think er i ferd med å avgjøre hvor i USA de skal etablere sitt nye fabrikkanlegg. Avklaringen skal komme om en uke eller to, melder selskapet i en twittermelding .
– Det er ikke så mye som gjenstår i prosessen, men jeg kan ikke si noe mer akkurat nå, opplyser Jan Brentebråten som er nytilsatt direktør for marked, salg og service i Think Global.
Indiana?
Tidligere denne uka skrev nyhetsbyrået i Reuters at fabrikken skal etableres i Indiana, i tilknytning EnerDels batterifabrikk.
Selv om Reuters siterte konsernsjef Charles Gassenheimer i Ener1, som også sitter i styret i Think, har Ener1 senere dementert at det allerede er fattet en endelig beslutning.
EnerDel eies av Ener1 som tidligere i år bidro til å redde Think og nå eier en tredel av elbilprodusenten. I august mottok Ener1 740 millioner kroner gjennom den såkalte «Recovery act» fra det amerikanske energidepartementet, DOE, til utvikling og industrialisering av elbilteknologi.
Les også:
I mars i år opplyste datterselskapet Think North America at de ville søke om lavrente lån fra DOEs Advanced Technology Vehicle Manufacturing program (ATVM), og at de var i samtaler med åtte forskjellige stater om å etablere seg med ny fabrikk.
Les saken: Think bekrefter USA-fabrikk
Ifølge earth2tech er fortsatt Oregon og Michigan aktuelle steder for Think, i tillegg til Indiana.
På samlebåndet
Parallelt med USA-arbeidet, er «nye Think» nå i ferd med å bygge opp en mer robust organisasjon med flere nyansettelser og nytt styre med Reidar Langmo i spissen.
Les sakene: Nye sjefer i Think
Dessuten befinner den første Think City seg nå på samlebåndet hos Valmet i Finland.
– På denne sida av jul blir det testproduksjon. Det er snakk om å samkjøre komponentflyten og få alle ting på plass før vi gradvis øker produksjonen i første kvartal neste år, sier Brentebråten som i likhet med toppsjefen i Think, Richard Canny, kom fra Ford.
Han har 20 års erfaring fra bilindustrien, og trekker fram tida i Mazda Europa som den mest relevante for jobben i Think.
– Da jeg begynte der i 1996 hadde Mazda uavhengige distributører i de fleste land, lite kontroll med varemerket og markedsføringen sin og høy kostnadsstruktur. Da dreide det seg om å lage en distribusjonsstrategi og implementere den. Da var det mest snakk om å forhandle seg ut av avtaler. I Think skal vi gjøre det motsatte: Etablere en mye mer robust salgsstruktur i Europa og i noen grad resten av verden, sier Brentebråten.
Ny pris
Think kan for øvrig notere seg for mer prestisje denne uka, etter at blitt utnevnt til et «selskap å se opp for» under Cleantech Connect Awards i London.
– Dette er en stor ære. Spesielt ettersom vi er den eneste bilprodusenten på lista, sier Think-sjef Richard Canny i en pressemelding .
To av Europas heteste selskaper