GEOJE/SØR-KOREA: Blant stillas, skjøteledninger og slanger går Statoils Karl Inge Ulveseth rundt på Valemon-dekket. Snart skal Statoils «store Korea-test» fraktes den lange veien fra det gigantiske Samsung-verftet i Sør-Korea til Nordsjøen.
Plattformdekket er det første Statoil bygger i Asia.
28. mai skal plattformdekket etter planen skyves over på transportskipet Dockwise Triumph som allerede ligger rett ved siden av. I løpet av juni starter ferden mot Nordsjøen.
Mens Teknisk Ukeblad er om bord på Valemon, holder rundt 600 verftsarbeidere på å legge ned siste finpuss. Gul og rød tape med teksten «commissioned» er klistret på det ferdigstilte utstyret om bord.
Korea-test
Valemon er blitt omtalt som Statoils store Korea-test. Gjennom Valemon-kontrakten med Statoil har Samsung-verftet hatt ansvar for både ingeniørarbeid, innkjøp og konstruksjon av plattformdekket, såkalt EPC.
Kontrakten har en estimert verdi på 2,3 milliarder kroner.
– Det er det første prosjektet der vi gjør EPC i Asia. Det har ikke bare vært en dans på roser. Men både vi og Samsung har lært mye av dette, forteller Ulveseth.
Han er prosjektleder for Valemon-dekket. Sivilingeniøren fra Sotra har bodd i Sør-Korea i snart to år, før dette fulgte han opp ingeniørarbeidet som i hovedsak ble gjort av Technip i Malaysia.
Les også: Nå skulle Goliat vært ferdig. Men i Sør-Korea holder de fortsatt på å male skroget
Enormt verftsområde
Samsung-verftet på Geoje er et av verdens største verft. For å komme frem til Valemon-dekket, må vi kjøre noen kilometere inne på det enorme verftsområdet, der FPSO-er og enorme containerskip tilsynelatende ligger på rekke og rad.
Valemon-dekket på under 10.000 tonn er mindre enn mange av de andre prosjektene som bygges like ved, og prosjektet til Statoil utgjør bare to prosent av byggekapasiteten ved Samsung-verftet. Likevel opplever Statoil at de er blitt prioritert av Samsung.
Valemon er først ut av flere prosjekter under EPC-kontrakt som Statoil skal ha i Asia: Ivar Aasen, Aasta Hansteen, Mariner og Gina Krog.
I bransjen er det derfor flere som har argusøyne på både kostnader og tidsplanen for prosjektet. Ifølge Statoil er prosjektet i rute for produksjonsstart i slutten av 2014.
Les også: Disse fallgruvene bør norske aktører unngå i Asia
– Viktige tegninger
En av utfordringene med Valemon-dekket har vært tegningsgrunnlaget, i flere tilfeller har dette vært for svakt. Og nettopp dette er viktigere her enn ved norske verft.
– De bygger det som er på tegningen. Dersom det er tegnet et rekkverk som er for lavt, så blir det konstruert for lavt, sier Ulveseth.
Samtidig vil han også rose Samsung-verftet. De er veldig fornøyde med kvaliteten på det koreanske konstruksjonsarbeidet og de er godt fornøyd med arbeidsmiljøet ved verftet.
– Vi har blant annet vært veldig godt fornøyd med HMS, forteller han.
Om bord på Valemon sikrer en verftsarbeider seg til noen stålkonstruksjoner, selv om han bare skal jobbe i gardintrapphøyde over dekket.
Ved heisen opp til Valemon er en utstillingdukke fullt dresset opp med vernebriller, støvmaske, klatresele og hørselvern, og tilsynelatende følger så godt som alle opp standarden som er satt.
Les også: Så høy oljepris må Goliat nå ha for å gå i null
Mye norsk utstyr
Statoil har fått mye kritikk for å svikte norske verft. Men mye av utstyret som er satt inn i Valemon kommer fra Norge.
80 av 120 av utstyrspakkene om bord kommer fra Norge. For eksempel kommer brannpumpene fra Frank Mohn, livbåtene fra Harding Safety og luftkompressorer samt tørkere fra K.Lund Offshore.
Utenfor plattformen ser vi også noe utstyr som tilhører en av de ivrigste kritikerne av asiatiske verftskontrakter, Ståle Kyllingstad. IKM har levert utstyr og personell til lekkasjetestingen, der nitrogen og helium brukes.
De siste seks ukene er systemene om bord sjekket for lekkasjer av gass. Totalt 6500 potensielle lekkasjepunkter er kontrollert.
– I morges hadde vi bare fire ikke-verifiserte lekkasjer igjen, forteller Vidar Nygård Karlsen, som leder ferdigstillingen av plattformdekket i Statoil.
Han har vært i Sør-Korea i litt over ett år, men reiser snart videre til Agility Group i Sandefjord for å følge opp arbeidet med å koble opp Valemon på feltet.
Les også: Denne skal bore 40 nye brønner i Nordsjøen
Siste finpuss
Madrassene er på plass i lugarene om bord. I kontrollrommet er det fullt av røde Honeywell-kjeledresser.
De innleide folkene kjører tester på systemene om bord. Bak dem holder to koreanske verftsarbeidere, i Samsung-verftets grå kjeledresser, på å montere lister ved en dør. Det er bare finpussen som gjenstår nå, ifølge Statoil.
26. mai skal plattformdekket etter planen veies. Vekten får ikke overskride 9750 tonn. Når transporten går en gang i juni, er det et helt ferdig dekk som sendes til Nordsjøen.
– Den blir helt ferdig, bortsett fra oppkoblingen, forteller Karlsen.
Skal fjernstyres
Til tross for at plattformen har 40 køyer og kontrollrom, er det etter hvert planen at den skal fjernstyres fra land.
– Det blir interessant å se når vi får det til. Vi har lagt inn veldig mange overvåkningssystemer, forteller Ulveseth.
Men først må den altså fraktes til Nordsjøen, en tur det er satt av 46 dager til. Der skal kranskipet Saipem 7000 heise dekket på plass på understellet.
Les også: