SAMFERDSEL

Snart vil alle setene på Flirt-togene være komfortseter

Mot slutten av sommeren vil alle Flirt-tog type 74 ha komfortseter i alle vogner.
Mot slutten av sommeren vil alle Flirt-tog type 74 ha komfortseter i alle vogner. Bilde: NTB scanpix
11. mars 2014 - 14:00
Vis mer

Den første mandagen i mars kjørte det første Flirt-toget med bredere seter mellom Skien og Lillehammer.

En mengde klager fra passasjerene har gjort at NSB velger å skifte ut setene i 23 Flirt-tog.

I løpet av sommeren

NSB har ikke satt noen klar fremdriftsplan for når de ulike togsettene skal få nye seter, men sier de er godt i gang.

– Vi er mest opptatt av å sikre at normalt vedlikehold går som det skal. Så når vi har togsettene inne til vedlikehold, gjennomfører vi samtidig seteskifte dersom det er riktig i forhold til den totale produksjonskabalen. Det betyr at de tilsammen 3506 setene tas dag for dag, i forhold til togsettene som er tilgjengelige i Drammen, sier kommunikasjonsrådgiver i NSB, Håkon Myhre.

Han forteller at verkstedet bruker rundt en uke på seteskifte per togsett.

– Med normal fremdriftsplan vil det si at vi regner med å ha skiftet ut alle setene mot slutten av sommeren, sier Myhre.

Les også: Airbus tilbyr "tjukkas-seter"

Lang levetid

De nye setene som settes inn er de samme som i de som finnes i Flirts komfortvogner. Myhre opplyser at de er tre centimeter bredere enn setene de erstatter.

I tillegg har passasjerene syv centimeter mer å gå på mellom setene, og vil sitte to i bredden, i stedet for tre.

Setene skal skiftes ut i hele 23 Flirt-tog, og vil koste totalt 51 millioner kroner.

– Setene skal holde i 15 år, så ser du på levetiden er ikke kostnaden så høy. Vi ser på utskiftingen som er oppgradering for kundene, og håper de nå vil bli fornøyde, sier Myhre.

TRANGT: Flirt-togene med
TRANGT: Flirt-togene med

Ser etter salgsmuligheter

NSB er nå i dialog med både produsent av togene og leverandør for å se om det er mulig å selge de gamle setene til andre togselskaper.

– Sammen med Stadler ser vi på mulighetene for å få solgt setene. Det er ikke utenkelig at det er behov for denne type seter andre steder i verden, sier Myhre.

Les også:

Dette er Norges mest moderne tog

Her er Jernbane-Norges nye stolthet

Slik vil de bygge hurtigtog på stylter  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.