Den første mandagen i mars kjørte det første Flirt-toget med bredere seter mellom Skien og Lillehammer.
En mengde klager fra passasjerene har gjort at NSB velger å skifte ut setene i 23 Flirt-tog.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
I løpet av sommeren
NSB har ikke satt noen klar fremdriftsplan for når de ulike togsettene skal få nye seter, men sier de er godt i gang.
– Vi er mest opptatt av å sikre at normalt vedlikehold går som det skal. Så når vi har togsettene inne til vedlikehold, gjennomfører vi samtidig seteskifte dersom det er riktig i forhold til den totale produksjonskabalen. Det betyr at de tilsammen 3506 setene tas dag for dag, i forhold til togsettene som er tilgjengelige i Drammen, sier kommunikasjonsrådgiver i NSB, Håkon Myhre.
Han forteller at verkstedet bruker rundt en uke på seteskifte per togsett.
– Med normal fremdriftsplan vil det si at vi regner med å ha skiftet ut alle setene mot slutten av sommeren, sier Myhre.
Les også: Airbus tilbyr "tjukkas-seter"
Lang levetid
De nye setene som settes inn er de samme som i de som finnes i Flirts komfortvogner. Myhre opplyser at de er tre centimeter bredere enn setene de erstatter.
I tillegg har passasjerene syv centimeter mer å gå på mellom setene, og vil sitte to i bredden, i stedet for tre.
Setene skal skiftes ut i hele 23 Flirt-tog, og vil koste totalt 51 millioner kroner.
– Setene skal holde i 15 år, så ser du på levetiden er ikke kostnaden så høy. Vi ser på utskiftingen som er oppgradering for kundene, og håper de nå vil bli fornøyde, sier Myhre.
![TRANGT: Flirt-togene med](https://images.gfx.no/580x/1732/1732960/1200011177.jpg)
Ser etter salgsmuligheter
NSB er nå i dialog med både produsent av togene og leverandør for å se om det er mulig å selge de gamle setene til andre togselskaper.
– Sammen med Stadler ser vi på mulighetene for å få solgt setene. Det er ikke utenkelig at det er behov for denne type seter andre steder i verden, sier Myhre.
Les også:
![Innovasjon Norge](https://images.gfx.no/80x/2828/2828923/df17d6fe-c2a4-45b1-ada6-7cd31fc3c531.png)
![Derfor har norske bedrifter et unikt forsprang i India nå](https://images.gfx.no/1000x333/2846/2846314/image.png)
Dette er Norges mest moderne tog