Morten Bøgild er rådgiver for Intsoks prosjekt for partnerskap mellom norsk og russisk olje- og gassindustri. Han mener mange norske selskaper er for forsiktige overfor sine russiske forhandlingspartnere.
– I Norge er vi vant til å være ydmyke, realistiske og gi litt fra oss når vi skal inngå avtaler. Men russisk næringsliv er et machosamfunn hvor man skal være knallhard, og nordmenn blir ofte oppfattet som veike fordi de ikke er tøffe nok i møtene. Mange avtaler har kræsjet på grunn av disse kulturforskjellene.
Ifølge Bøgild er det også flere selskaper som brenner seg på at de sender folk som ikke blir oppfattet som viktige til forhandlingene.
– Hvis man skal dra i land en avtale må øverste ledelse stille opp i møtene. Alt annet blir oppfattet som useriøst, sier seniorrådgiveren.
Les også: Full Gaz mot verdensherredømme
Mye spennende
Bøglid understreker at det finnes store muligheter for norske selskaper i Russland.
– Det er ikke bare Sjtokman som er interessant. Utviklingen på russisk side har gått relativt langsomt, men mye tyder på at tempoet vil øke nå. I 2009 settes sannsynligvis oljefeltet Prirazlomnoye i Petsjorahavet i produksjon. Her har allerede norsk industri vunnet 25 prosent av leverandørkontraktene, sier Bøgild.
Han sier det også er påvist betydelige ressurser i Karahavet og ikke minst på Jamalhalvøya. Her har Gazprom satt av betydelige ressurser i sitt investeringsprogram for 2007 til utviklingen av de store feltene Kharasavei og Bovanenko.
Andre offshoreområder er Sakhalin 1 og 2. Og ettersom infrastrukturen begrenser Russlands mulighet for eksport, forventes det betydelige investeringer for å fjerne flaskehalsene også i nord, ifølge Intsok.
Les også:
Også muligheter på land
– Det er mange muligheter innen landbasert virksomhet for norske selskaper. Blant annet har M-I Epcon, som renser produsert vann, og Thermtech, som renser borekaks, lykkes med å få landbaserte oppdrag, forteller Bøgild.
Partnerskap mellom russisk og norsk olje- og gassindustri er et prosjekt som skal hjelpe norske små og mellomstore bedrifter til å posisjonere seg riktig i det russiske markedet.
– Bedriftene vil ha ulik strategi for å lykkes i nytt marked. Vi legger derfor opp til å kunne bistå bedriftene på en fleksibel måte, sier Bøgild. Han legger til at bare de bedriftene som virkelige ønsker å satse i Russland får delta i prosjektet.
Les også: 90 milliarder fat olje i Arktis