Knutsen OAS Shipping har fått russiske myndigheters godkjenning for å frakte LNG fra Snøhvit til Japan via Nordøstpassasjen.
Transporten vil skje med fartøyet Ribera del Duero Knutsen, som er det eneste LNG-skipet i verden som har isklasse ICE-1A fra DNV med notasjon “winterisation”, melder Skipsrevyen.
Les også: Nordøstpassasjen - flere havner
Ingen kontrakt
Rederiet har formelt sett ingen kontrakt med Statoil for frakt av Snøhvitgass, men det er nå altså formelt295702 mulig å frakte gassen gjennom Nordøstpassasjen.
Rederiet regner med at seilasen fra Nord Europa til Japan vil ta halvparten av tiden det normalt tar å seile gjennom Suezkanalen. Den 3000 nautiske mil lange ruten fra Murmansk til Beringstredet er estimert å vare i to uker. Hele ferden fra Hammerfest til Japan vil ta en måned.
Les også: Tredoblet trafikk i Nordøstpassasjen
Trenger assistanse
– På deler av turen vil vi trenge assistanse av to russiske atomisbrytere. Forberedelsene våre omfatter blant annet utarbeidelse av egen DNV stabilitetsanalyse og en DNV Risk Assessment rapport, sier Synnøve Seglem i Knutsen OAS Shipping.
Transport gjennom Nordøstpassasjen er normalt kun mulig i månedene juni til oktober. Russiske myndigheter åpnet strekningen for kommersiell skipsfart i 1991, men først i 2009 ble de to første handelsskipene sluppet gjennom, melder Skipsrevyen.
Les også:
Isen minket
De siste årene har polisen minket, og store deler av seilingsruten langs kysten av Sibir har vært seilbart store deler av året.
Dette gjør LNG-transport fra Nord Europa til Stillehavslandene interessant.
– Sammenbruddet av atomkraftverkene i forbindelse med tsunamien i Japan i vår har forsterket LNG-behovet i Japan, sier Seglem.
Les også:
Kirinskoye-anlegget klart for Russland