Den flytende plattformen Snorre A ble satt i drift i 1992. Nå legger Statoil planer for at den skal brukes i den værharde nordlige delen av Nordsjøen i ytterligere 30 år.
Men det er usikkert om den tåler en såkalt 100-årsstorm. Det vil si en storm som er så sterk at det er forventet at det går 100 år mellom hver gang den kommer.
Bestrider egne funn
I 2010 skrev Statoil at reanalyser viser at områder i skroget på Snorre A-plattformen ikke har tilstrekkelig kapasitet. Nå tar Statoil avstand fra dette, men Ptil mener fremdeles at det mangler dokumentasjon på at plattformen tåler en 100-årsstorm.
– Uenigheten mellom Statoil og Ptil gjelder et avvik som er beskrevet i Ptils rapport etter tilsyn med teknisk integritet av bærende konstruksjoner på Snorre. Dette avviket er Statoil uenig i. Ptil fastholder imidlertid avviket, skriver pressetalsmann i Ptil, Øyvind Midttun, i en e-post til Teknisk Ukeblad.
Les også:
Uenige
Statoil mener Ptil tar feil.
– Vi opplever at Petroleumstilsynet og Statoil har forskjellig oppfatning av grunnlaget for å hevde at plattformen tåler en 100-årsstorm. Statoil har tidligere diskutert dette punktet med DNV fordi reanalysemodellen var ansett å være for grov ved forankringsdekk, sier pressetalsmann i Statoil, Ola Anders Skauby.
Ptil fastholder kritikken mot Statoils forsøk på å dokumentere at plattformen er robust nok. Tilsynet mener at det på tross av Statoils innsigelser, og nye DNV-analyser, ikke er dokumentert at Snorre A tåler en 100-årsstorm.
– Den forenklede beregningen, utført av DNV i etterkant av tilsynet, er ikke tilstrekkelig til å verifisere at konstruksjonsdetaljer ved strekkstag innfestet har tilstrekkelig kapasitet til å tåle en 100-årsstorm, skriver tilsynet i en e-post til Statoil.
Skauby mener Statoils nye beregninger er tilstrekkelige, men han sier at selskapet gjennomfører nye analyser.
– Statoil har sammen med DNV gjort en ny vurdering om hvorvidt staginnfestning ved «mooring flat»-platen er overbelastet i en hundreårskondisjon eller ikke. Resultatet fra dette arbeidet konkluderer med at kapasiteten er akseptabel. Vi er i gang med en mer detaljert reanalyse av nevnte område for å dokumentere den strukturelle integriteten ytterligere.
Les også: – Plattformen er på vei ut
Kjente til funnet
Statoil får også kraftig kritikk for at de lenge har kjent til funnet uten at det er blitt gjort noe med det.
– Ptil påpeker at det, uansett konstruksjonens faktiske tilstand, er bekymringsfullt at et funn med så alvorlig tekst i over ett år har stått som et kjent funn i Statoils interne systemer, uten å ha blitt verifisert ved hjelp av analysemodeller med en – til formålet – egnet detaljeringsgrad, skriver Ptil.
Fikk du med deg disse sakene?
Veritas-godkjent utstyr virker ikke
Ansatte og myndigheter refser sikkerhetsnivået
Statoilkonflikt nær bristepunktet