I ni prosent av danske stillingsannonser ber arbeidsgiverne om folk med humor. I Norge er andelen kun 2,6 prosent, mens tallet i Sverige kun er 0,9 prosent.
Det viser TU. nos uformelle undersøkelse.
Alvorstungt i grannelandet
Myten om kontinentale dansker og formelle svensker ser altså ut til å stemme:
Humor på arbeidsplassen er viktigst i det 'deilige' Danmark, og minst viktig i det mer striglete Sverige. Norge er i en mellomposisjon.
Norge er imidlertid på topp når det gjelder humør. I vel 19 prosent av norske stillingsannonser kommer det fram at arbeidsgiverne er på jakt etter blide ansatte.
I Danmark andelen snaut 12 prosent, mens andelen i Sverige er overraskende lav: 0,7 prosent.
Store forskjeller
Når det gjelder positiv innstilling, markerer svenskene seg. Det etterspørres i 12,5 prosent av stillingsannonsene. Andelen for Norge og Danmark er kun litt høyere.
Sagt på en annen måte: I Danmark må suksessrike arbeidstakere smelle til med humoristisk framferd, mens det i Norge holder å være i godt humør.
I Sverige er litt positivitet tilstrekkelig.
Resultatene bekrefter på mange måten myten om formelle svensker og livsglade dansker.
Sosialantropolog Elisabeth Fosseli Olsen er partner i selskapet Kulturell Dialog, som driver konsulentvirksomhet innen kulturforståelse for næringslivet.
Hun vil ikke kalle svenskene for formelle, men bruker andre ord.
– Jeg vil si at svenskene er mer businessorienterte enn oss. I Sverige er arbeidslivet preget av storbykultur inspirert av London, Boston og andre metropoler. De dresskledde på Stureplan er et uttrykk for et ønske om å tilhøre et businessmiljø, sier sosialantropologen.
Dansken: Nordmenn er mer reserverte
Ikke dresskode
– Hvordan opplever svenskene norsk arbeidsliv?
– Vi har ikke dresskode. Mange svensker her i landet opplever nok arbeidslivet i Norge som uformelt og egalitært. De har vanskelig for å se hierarkiene, sier hun.
Hun mener danskenes ’løssluppenhet’ har en samfunnsøkonomisk forklaring.
– Det kan være et uttrykk for at de er mer innovative enn oss. De har en større privat sektor, og kan ikke lene seg på oljen. Derfor er de ofte raskere enn nordmenn når det er snakk om å prøve ut nye ting, sier Fosseli Olsen.
Et søk i stillingsannonsene på TU.no viser at ingen av de vel 300 annonsene inneholder ordet 'humor', mens ordet 'positiv' er det ordet vi får flest treff på.
Satt på spissen: Hvis svenskene er humørløse, er Er ingeniører humørløse?