På tross av mye snakk om 3D på TV, foregår det lite produksjon i formatet. TV-leverandører og distributører er svært interessert i tredimensjonale TV-kanaler, men de store produksjonsselskapene nøler. Kostnadene er formidable.
Et selskap som ikke nøler, er HighTV 3D. De har gjort 3D til fundamentet for tilværelsen. På et område med mye snakk og liten aktivitet er de blitt verdens største innholdsprodusent.
Nå kan de mottas av en milliard mennesker rundt om i verden.
Tre år gammelt
HighTV 3D startet opp for tre år siden som et rent 3D-produksjonsselskap.
På det tidspunktet var filmen Avatar, som mange regner som gjennombruddet for 3D, bare på produksjonsstadiet. Men disse folkene trodde 3D ville bli en driver på TV-siden, og det har det blitt.
Folk kjøper 3D-TV-er i bøtter og spann, men det er lite å se på.
Les også: 16 ganger bedre enn HDTV
Sender på Canal Digital
3D-innhold er blitt noe distributørene etterspør og til nå har HighTV 3D produsert over 500 timer innhold.
For ikke lenge siden var de i Norge og produserte VW i snowboard i 3D.
Selskapet etablerte en egen 3D-TV-kanal i oktober i fjor og har inngått en avtale med Canal Digital i Norge.
Målet er å produsere rundt 500 timer innhold i året, så i starten blir det veldig mye repriser når kanalen skal sende døgnet rundt.
Noe helt nytt
- 3D er ikke som overgangen fra standarddefinisjon til høydefinisjon, dette er som overgangen fra sorthvitt til farge. Det bringer en helt ny dimensjon inn i stua. Det er drømmere og tenkere som binger slike forandringer. Vi er tenkerne og vil har vilje til å gjøre noe, sier sjefen for High TV 3D, Erik Klein.
Klein sier de har opplevd en enorm forandring i markedet i de tre årene de har drevet.
I starten var det knapt noe utstyr som kunne vise 3D. I dag er det et enormt antall TV-er, men også PC-er og andre dingser som kan vise formatet.
Mellom tre og fem prosent av alle TV-ene i verden vise nå 3D og antallet vokser raskt. 62 prosent av TV-ene over 37 tommer som selges har 3D.
Les også: Vi tester svære flatskjermer
Noe for alle
- Etter hvert som 3D blir en standard, må formatet kunne tilby noe til alle og vi har produsert ganske stor variasjon av programmer. Vi har gjort analyser av markedet og vi ser at det er de med høyere utdannelse som er mest ivrig etter å ta i bruk den ekstra dimensjonen. Utfordringen er selvfølgelig å tjene penger og reklame er hemmeligheten. 3D kan tilby reklameinnslag en helt ny måte å kurtisere publikum, men det tar nok tid før de som produserer slike innslag lærer seg å utnytte teknologien og mulighetene den tilbyr, sier Klein.
Eksperimenterer videre
- Når vi ser langt fremover er det mulig at holografisk TV kan blir en realitet. Men dette formatet er enda mye dyrere og mer komplekst enn 3D. Vi må filme fra seks ulike posisjoner samtidig. Fordelen er at man kan bevege seg rundt bildet og se det fra mange sider. Vi har gjort 10 timer like opptak, men ikke forvent sendinger på veldig mange år ennå, sier Klein.
Les også: