Netcom offentliggjorde at i går at de dropper å ta betalt for tale og SMS i privatmarkedet. De vil gjøre det enkelt for kundene.
Fra nå av må folk kun bestemme seg for hvor mye data de trenger. I snitt bruker Netcoms kunder 550 MB i måneden, men det er store variasjoner. iPad-brukere er oppe i 2 GB og Netcom-sjefen tror dette vil vokse raskt.
– Vi tror gjennomsnittskunden vil bruke 5 GB i 2017, men det er mulig det kan bli mer. Det er denne utviklingen som er viktig. Vi tror ikke at bruken av tale og SMS vil øke mye selv om vi gjør det gratis i Norden, sier August Baumann.
Baumann tror kundene vil sette pris på enkelheten, men Netcom vil også prøve å lokke til seg de som ennå har fasttelefon.
De betaler gjerne 159 kroner og for den prisen får de bare tellerskrittene i Norge inkludert. Netcom vil friste med SMS og 200 MB data i måneden for 199 kroner.
Les også: Sony skyter fart i mobilmarkedet
Månedskort
– Dette er en trend som har pågått lenge. De fleste teleselskapene har en eller annen form for fastpris i dag, men dette er nesten et slags månedskort, sier analytiker i Norsk Telecom, Tore Aarønæs.
Han tror ikke tale og SMS vil eksplodere selv om dette blir en alt du kan ete-tjeneste.
– Mobiloperatørene vet alt om oss og ringemønsteret vårt. Dessuten er både tale og SMS veldig lite ressurskrevende. Det er datatrafikken som koster. På sikt er det VoIP som overtar taletrafikken, sier han.
Les også: TV-en kan forstyrres av de nye 4G-frekvensene
Ikke snus på konkurrentene
Aarønæs tror Netcoms nye tilbud handler om å gjøre kundene mer lojale. Det vil bli mindre attraktivt å lete etter billigere ringetilbud.
I andre land er teleselskaper villige til å sage over ganske store greiner ved å tilby VoIP selv for å bevare kundeforholdet. Trusselen mot trafikktyveri er veldig stor og økende.
– Dette gjør ikke Netcom for å være hyggelige. Dette er et forsvar og det gjelder å hindre at kundene danser med andre. Nå handler det om å holde folk unna alle de små Robin Hood-ene som kan true resten av forretningsmodellen. Det er ikke overraskende at teleselskapene tilpasser seg virkeligheten og beskytter seg mot konkurrenter, sier han.
Les også: Endelig blir det bredbånd på t-banen
– Friskt
– Vi ser at Netcom foretar en radikal forenkling av tilbudet sitt, og det er jo friskt gjort. Samtidig er det jo en fare for at de går for langt ikke dekker alle kundebehovene. Vår undersøkelser viser at det er få som har behov for ubegrenset med tale og meldinger og vi er opptatt av å opprettholde et mer mangfoldig tilbud, sier pressetalsmann i Telenor Norge, Anders Krokan.
Han sier at Telenor hele tiden jobber med å forbedre tilbudet, men hva det vil bety for kunden i neste omgang vil han komme tilbake til.
Les også: Nå blir det bedre lyd i mobilen