Høye temperaturer og sterk sol skaper problemer for Jernbaneverket. De siste dagene har solslyng laget problemer på skinnene flere steder i landet.
– Når solen steker på skinnene utvider de seg og kan i verste fall skape solslyng. Med de temperaturene vi har hatt den siste tiden ser vi mer av dette enn ellers, sier Inge Hjertaas i Jernbaneverket.
Store temperaturforskjeller
Stålet som skinnene er laget av, har den egenskapen at det forsøker å trekke seg sammen når det er kaldt og utvide seg når det er varmt.
Siden skinnene er låst fast og ikke kan bevege seg, oppstår det store strekk- og trykkrefter ved temperaturendring.
Og selv om et korrekt bygd og vedlikeholdt spor i utgangspunktet ikke skal være sårbart for solslyng, sier Hjertaas at de temperaturene nordmenn opplever for tiden fører til store utfordringer for jernbaneskinner.
– De største utfordringene er i innlandet. I Hallingdalen og Gudbrandsdalen blir det gjerne rekordvarme om sommeren, samtidig som det er de stedene med de kaldeste vinterne. I Hallingdalen er det målt temperaturer helt opp til 56 grader på skinnene når sola steiker, og ned til 45 minus om vinteren. Med et spenn på hundre grader er det klart det fører til utfordringer for sporene, sier han.
Les også: Disse magnetkapslene skal kunne frakte mennesker i 240 km/t
Kan spore av
Det er på ettermiddag og tidlig kveld, etter at skinnene har blitt varmet opp gjennom hele dagen, at faren for solslyng er størst.
På denne tiden av døgnet har Jernbaneverket derfor de siste dagene innført redusert kjørehastighet over lange strekninger på blant annet Nordlandsbanen, Rørosbanen og Dovrebanen. Jernbaneverket har derfor økt overvåkningen av skinnene.
– Hvis det oppdages tilløp til solslyng, kan være nødvendig å stenge banen i korte eller lengre perioder, sier Hjertaas.
– Hva kan utfallet bli dersom toget kjører på skinner som har utvidet seg?
– I verste fall kan toget spore av. Det kan gi alvorlige skader på både personer og materiell, sier Hjertaas.
Les også:
Kan dette være maskinen som får togene til å gå i rute?
Denne eldgamle tunnelmetoden skal hindre katastrofe på Follobanen