Fergestrekningen Brekstad-Valset får batteriferger fra 2019, mens Flakk-Rørvik skal trafikkeres av ladbare hybridferger.
Det vil bety 75 prosent reduksjon i utslippene fra de to fergesambanda. To el-ferger skal erstatte LNG-ferger.
Det er kollektivtrafikkselskapet AtB som har gjennomført anbudskonkurransen på de to strekningene på vegne av Sør-Trøndelag fylkeskommune.
I anbudsinnbydelsen ble det satt strenge krav til maksimalt utslipp av CO2 og mål om å bruke null- eller lavutslippsteknologi.
Ut over miljøkrav, ble anbudene vektet 70 prosent etter pris, 30 prosent kvalitet. Fire selskap var med i konkurransen på begge strekningene.
AtB vil ikke offentliggjøre flere detaljer rundt kontraktene i tilfelle det skulle komme klager på tildelingen innen fristen på fire uke.
Helelektrisk Fjord1
Fjord 1 vant anbudet for Brekstad-Valset og skal bygge to nye 100 prosent elektrisk drevne ferger, hver med plass til 50 biler, seks vogntog og 195 passasjer.
Fergen får imidlertid dieselgenerator som backup. Ford1 vant nylig også sambandet Anda-Lote med batteriferger.
Strekningen drives i dag av Norled med fergene MF Ytterøyningen (50 meter lang, bygget i 2006) og 57 meter lange MF Frafjord (bygget i 1979).
Overfartstiden er 25 minutter. Norled var for øvrig først ute med batterifergen Ampere på E39 i Sogn- og Fjordane.
Hybrid erstatter LNG
FosenNamsos Sjø vant anbudet på Flakk-Rørvik, og skal bestille nye ferger som skal gå på en kombinasjon av batteri og ordinære eksplosjonsmotorer. Ladingen skal skje ved begge fergekaier.
Kapasiteten skal være 130 personbiler, 10 vogntog og 399 passasjerplasser. I dag trafikkeres sambandet av Fjord1 med de LNG-drevne fergene MF Glutra (verdens første på LNG i 2000), MF Korsfjord (2010 ) og MF Tresfjord (1991 – ombygget til gass i 2010). Overfarten tar 25 minutter.
- Les også: I Norge avskrives LNG som gammel teknologi. I Tyskland er de stolte av å bruke LNG til «landstrøm»
Fylket fikser infrastruktur
Begge selskapene kan ha ordinære ferger som reserveferge, såkalt C-ferge.
Sør-Trøndelag fylkeskommune har tatt på seg ansvaret for å bygge ut infrastruktur på land, det vil si framføring av strøm, automatisk fortøying og lading.
I anbudspapirene var det satt krav til maksimalt utslipp på 7.000 tonn på de to fergesambanda. Det vil oppnås med god margin, ifølge AtB.
Zero-skryt
Miljøstiftelsen Zero er begeistret og mener Sør-Trøndelag viser at det nytter å stille strenge miljøkrav i anbudsdokumentene.
– Mange nye batteri- og ladbare hybridferger skal nå bygges, og vi gleder oss til å se de første el-fergene på Trondheimsfjorden. Dette er skikkelig gode nyheter for det grønne skiftet i maritim sektor, sier Marius Gjerset, teknologiansvarlig i Zero.
Teknologiforsprang
Han mener beslutningen til AtB er av stor betydning for det norske teknologimiljøet.
– Det er bra at det blir en stor andel fornybar strøm som tas i bruk på de nye ladbare hybridfergene på Flekk-Rørvik. Vinneren av anbudet har kommet opp med løsninger som får utslippene ned langt lavere enn det som var minimumskravene i anbudet, og tar nye steg videre for verdensledende løsninger for batterielektriske løsninger for fergesektoren,sier Marius Gjerset.
Han håper de vil klare å få til enda større andel av strøm i arbeidet de nå skal gjøre fram til fergene skal settes i drift i 2019.
FosenNamsos Sjø oppgir for Flakk-Rørvik et utslipp på 3.487 tonn CO2 for A- og B-fergene, det vil si de hybride. Det gir en hybridiseringsgrad, det vil si elektrisk drift, på ca. 43 prosent.
Mer å hente
Zero er likevel ikke helt fornøyd.
– Det hadde vært mulig å få begge strekningene til å bli helt fossilfrie. For de ladbare hybridfergene som kommer på Flakk-Rørvik bør den fossile dieselbruken erstattes med biodrivstoff for å gjøre strekningen helt fossilfri. Her må samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen følge opp stortingsvedtaket med en finansieringsordning som gjør det mulig for fylkene å ta de mest klimavennlige valgene når nye fergestrekninger skal ut på anbud, sier Gjerset.