IT

Sparer 40 mill på konkurser

Første samhandlingstjeneste er klar.

BEDRE VERKTØY: Bobestyrerne har fått et langt bedre verktøy til konkursbehandling, og samfunnet skal kunne spare store millionbeløp.
BEDRE VERKTØY: Bobestyrerne har fått et langt bedre verktøy til konkursbehandling, og samfunnet skal kunne spare store millionbeløp. Bilde: colourbox
14. jan. 2013 - 12:10

Mandag kom Altinn II i gang med det plattformen egentlig er konstruert for: Samhandling.

En samhandlingstjeneste i Altinn er en måte å sette sammen ulike skjemaer, meldinger og innsyn på.

Og først ut er konkursbehandling.

Les også: Bredbånds-Norge får slakt

42 ting på én gang

Her finner bostyrer både skjema for innrapportering til Konkursregisteret og verktøy for å dele informasjon med kreditorene.

Tjenesten inneholder 8 innsendingstjenester, 8 innsynstjenester og 26 meldingstjenester i ett grensesnitt.

Og tjenesten er den første til å ta i bruk ende-til-ende-kryptering av vedlegg.

Les også: Slik skal vi takle it-krisene

Kutter porto

Her åpnes det for synlige kutt i kostnadene:

Et gjennomsnittlig konkursbo gjør tre innberetninger. Dette er dokumenter som skal deles med i snitt 20 kreditorer og 10 offentlige etater som skal ha innsyn. Med frankering for 15 kroner på hver sending blir det 1350 kroner kun i porto.

Og dette er bare ett av de åtte skjemaene som inngår i samhandlingstjenesten «Konkursbehandling».

- Vi anslår at de totale samfunnsøkonomiske besparelsene ved å ha digital framfor papirbasert kommunikasjon i konkursbehandlingen til å være mellom 30 og 40 millioner kroner årlig, sier underdirektør Karl Erik Rørmark ved Konkursregisteret.

Les også:

Oracle lover rask fiks av kritisk Java-feil

Samsung-ingeniør avslører hvordan de tenker

Norske Silje vant prestisjetung teknologipris  

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.