Hålogaland Kraft har gått til innkjøp av droner, eller såkalte RPAS (Remotely Piloted Aircraft Systems), til rundt 200.000 kroner. Nå regner de med å spare millioner på inspeksjoner.
– Inspeksjoner som før er blitt gjort til fots, med scooter eller helikopter, kan vi nå gjøre raskt med droner, sier Lars Sletten. Han er landmåler og "dronekaptein" i kraftselskapet.
HLK har arbeidet med å bygge opp dronekapasitet i halvannet år, og har nå to RPAS-operatører i rekkene. Kraftnettet inspiseres hovedsaklig med høyoppløselige stillbilder.
Her har HLK festet et GoPro-kamera for å la TUs lesere bli med på flyturen.
Les også: Vil selge droner til politiet
Flyr utenfor synsvidde
Dermed er HLK i stand til enklere inspisering av kraftlinjer, dammer og bygninger. Inspeksjoner som ville tatt flere timer til fots kan nå gjøres på få minutter. Særlig kan man spare penger på å slippe å skru av strømmen av sikkerhetsårsaker, forteller Sletten.
– Vi kan fly forholdsvis nært komponeneter med spenninga på.
Ved hjelp av videolink og GPS-navigasjon kan dronepilotene fly med farkosten ute av syne.
Det er strenge regler for ubemannet flyvning i Norge. Særlig strenge er sikkerhetskravene for å fly med droner ute av syne, det Luftfartstilsynet kaller BLOS (beyond line of sight). Også denne tillatelsen har HLK nå fått.
Les også: Her testes Norges nye super-drone
Lander på egenhånd
– Er det ikke risikabelt å fly med droner ved høyspentledninger med dronen ute av syne?
– Du må kunne stole på 100 prosent på teknikken. Hvis videolinken går ned er man plutselig blind.
Sletten forteller imidlertid at det er sikkerhetsmekanismer i slike tilfeller. Dronen kan klatre til en bestemt høyde og fly hjem på egen hånd ved tekniske feil.
– Vi har testet sikkerhetsmekanismen, og den fungerer helt utmerket. Dronene kan til og med lande på egen hånd.
Les også: Ubemannet helikopter kan bli et industrieventyr
Bygget fra moduler
Sletten har bakgrunn som hobbypilot og trafikkflyger. Han sier det ikke er lett å bygge opp profesjonell dronekapasitet.
– Det var mer arbeid enn jeg trodde. Det krever en del jobb å opparbeide seg systemforståelse. Det er noe annet å fly på en modellbane enn profesjonell flyvning i vær og vind.
Sletten og kollegene har bygget opp dronene selv fra moduler. Delene leveres av det engelske selskapet Vulcan UAV.
Med to nye droner under bygging vil kraftselskapet ha fire droner totalt om en måneds tid. En av dem har ekstra batterikapasitet og kan gjøre linjebefaring i opp mot en halvtime før den må lande for lading.
Les også:
Helge skrudde sammen undervannsfarkosten Hugin