OLJE OG GASS

– Sparte BP for 700 millioner dollar

Ulykke: Pinnacle Strategies hjalp BP med Deepwater Horizon-krisen.
Ulykke: Pinnacle Strategies hjalp BP med Deepwater Horizon-krisen. Bilde: Reuters/NTB scanpix
Lars TaraldsenLars TaraldsenJournalist
7. nov. 2013 - 13:54

Med kontorer i USA, India, Singapore og Tyskland fra før, blir Norge nå en del av listen for Pinnacle Strategies. Her skal Dag Storli lede arbeidet med det norske og nordiske markedet.

Selskapet, som jobber med prosessforbedring og prosjektforbedringer, har for øvrig jobbet med flere norske selskaper tidligere, særlig innen oljeindustrien.

700 millioner dollar

– Hensikten med å åpne et kontor i Norge er, på en bedre måte, kunne ta vare på mulighetene som finnes i det norske markedet, for deretter å se på det nordiske markedet. Selv om vårt fokus i dag mest har vært på oljebransjen, er metodene våre ment å være like aktuelle på alle typer produksjon, prosjekt, eller prosess, sier Storli til Teknisk Ukeblad.

– Derfor er tanken på sikt å finne partnere og kunder som kan være aktuelle for å benytte disse metodene, sier han videre.

Han forklarer at selskapet gjennom en rekke caser, deriblant ved Deepwater Horizon-ulykken i Mexicogulfen, har kunnet bevise at metodikken deres har hjulpet med å øke ytelsen.

Det blir anslått at Pinnacle Strategies metoder sparte BP for 700 millioner dollar under ulykken.

Les også: Reversering av deformert havbunn skal finne «usynlig» olje og gass

Leder: Dag Storli skal lede den norske avdelingen av Pinnacle Strategies, som i stor grad har oljeindustrien som kunder.
Leder: Dag Storli skal lede den norske avdelingen av Pinnacle Strategies, som i stor grad har oljeindustrien som kunder.

Kendo-sjef

Storli forteller at poenget er å få opp ytelsen, for å gjøre ting mer effektivt.

– Ytelsen har gått opp ved hjelp av metodikken vår på så forskjellige ting som software-utvikling, opprydding etter oljesøl, ingeniørprosjekter og maskinproduksjon, sier han.

Ifølge Storli startet selskapet i 1992 med å levere «praktiske resultater basert på Theory of Constraints».

– Dette er en av grunnpilarene vi er bygget på. En rekke av teoriene rundt prosessforbedringer kommer fra japansk arbeidsliv. Deriblant Kaizen, eller kontinuerlige forbedringer, sier Storli, og legger til;

– Da er det jo kanskje passende at jeg er sjef for det norske kendo-landslaget og innehaver av 5. dan i kendo. Men om det vil hjelpe til med å kutte i kompleksitet og leveransetider vil jeg ikke spekulere i, sier Storli.

Les også:

Derfor må mobilene bo på hotell

– Oljenæringen pælmer penger etter folk

Fikk 40.000 i lønnshopp og 360.000 i bonus for å bli i jobben  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.